Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaug, Ole Kristian
dc.contributor.authorRoness, Stian
dc.date.accessioned2022-07-26T17:19:17Z
dc.date.available2022-07-26T17:19:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106257797:112680694
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008702
dc.description.abstractPå ti år har flere enn 40 sykkelhotell blitt bygget i Norge, og ofte i tilknytting til knutepunkt. Sykkelhotell kan øke sikkerheten for sykkelen, skjerme sykkelen for nedbør og forbedre integrasjonen mellom sykling og kollektivtransport. Samtidig eksisterer det lite kunnskap om hvem som faktisk velger å benytte sykkelhotell i stedet for gratis parkering nærmere stasjonen. Denne oppgaven har ved hjelp av tellinger og spørreundersøkelse undersøkt hvilke grupper som bruker sykkelhotell, og hvilke grupper som ikke gjør det. Fem togstasjoner med sykkelhotell er undersøkt. Europeisk forskning har tidligere vist at syklister med elsykkel sykler lengre, oftere og reduserer bilkjøringen. Samtidig er slike sykler dyrere, og er dermed et naturlig mål for en sykkeltyv. Denne oppgaven finner at elsyklister foretrekker sykkelhotell, og det er over fem ganger så sannsynlig at en sykkel parkert i et sykkelhotell er elektrisk enn at en sykkel i et offentlig stativ er det. I tillegg svarer kun 20 % av denne gruppen at de ville ha syklet med samme elsykkel til stasjonen hvis sykkelhotell ikke eksisterte. En annen undersøkt gruppe er vintersyklister. Sykkelhotellbrukerne svarer at de sykler oftere om vinteren enn brukerne av offentlig sykkelparkering. Dette finner også tellingene av parkerte sykler. Der 44 % av de parkerte syklene vinterstid stod i et sykkelhotell var den samme andelen 30 % om våren. Sykkelhotellbrukere har dyrere sykler, sykler lengre, og har en høyere preferanse for sikker sykkelparkering. I tillegg har en større andel sykkelhotellbrukere bilkjøring som alternativ transport til stasjonen sammenlignet med andre syklister. Flere av funnene i oppgaven er korrelerte, men illustrerer hvilken funksjon sykkelhotell har på transportsystemet.
dc.description.abstractFor the last decade, “bike hotels” (secure bike parking facilities) have been built in Norway and are often close to public transportation hubs. Such facilities can offer increased security against theft, protection from the weather, and improved integration between cycling and public transportation. Despite the increased number of facilities, the knowledge about the users of bike hotels is limited. Through counting parked bikes and surveying bike users at train stations, has this thesis tried to identify which groups use bike hotels, and which do not. European research has previously shown that cyclists who obtain an e-bike cycle longer, more often, and reduce their number of car trips. Such bikes are also more costly, and in danger of being stolen. This thesis finds that it is five times more likely that a bike in a bike hotel is electric than a bike parked other places around the station. In addition, only 20% of e-bike users state that they would travel to the station with the same bicycle if the bike hotel didn’t exist. Winter cyclists are another explored group. Respondents who use the bike hotel are more likely to cycle to the station during the winter season. 45% of the bikes parked at the station area in the winter are in a bike hotel, Only 30% of the bikes parked in the spring are in a bike hotel. Users of the bike hotels have more expensive bikes, bike longer, and have a higher preference for secure bike parking. Compared to other cyclists, are these users also more likely to have a car as their alternative mode of transportation. Some of these findings are correlated but illustrate which functions secure bike parking could have for the transportation system.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykkelhotell og deres brukere
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel