Show simple item record

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorAglen, Marit Hole
dc.date.accessioned2022-07-23T17:20:25Z
dc.date.available2022-07-23T17:20:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110011684:13683225
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008016
dc.description.abstractI denne forskningen rettes søkelyset mot viktigheten av en god lærer-elevrelasjon som et virkemiddel for å dempe elevers utagerende atferdsuttrykk. Det overordnede målet er å finne ulike måter informantene benytter for å skape den gode relasjonen. Oppgaven tar for seg hvorfor elever kan uttrykke utagerende atferd, hvordan ansatte i skolen jobber for at elever skal fungere bedre i skolehverdagen og forslag til hvordan læreren kan skape en god lærer-elevrelasjon. Forskningens problemstilling er: Hvordan jobber fire ansatte på mellomtrinnet for å skape en god lærer-elevrelasjon til elever som uttrykker utagerende atferd. I oppgavens teoridel tar jeg kort for meg skolens styringsdokument før en grundig gjennomgang av begrepet utagerende atferd. Et relasjonelt perspektiv kan bidra til å belyse ulike elementer som kan føre til at atferdsuttrykket forekommer. Teorien tar for seg tiltak som kan dempe elevens negative atferdsuttrykk. En god lærer-elevrelasjon og en tydelig klasseledelse blir fremhevet som sentrale elementer for at elevene skal fungere bedre i skolen. For å besvare problemstillingen bruker jeg en kvalitativ forskningstilnærming. Datainnsamlingen foregår gjennom fire semistrukturerte intervjuer. Informantene består av tre pedagoger og en fagarbeider. Fellesnevneren for disse er at samtlige jobber på mellomtrinnet og har håndtert møtet med elever som uttrykker utagerende atferd på en god måte. Informantenes erfaringer deles inn i tre hovedkategorier: lærer-elevrelasjonen, elever som uttrykker utagerende atferd og erfaringsbasert verktøykasse. Forskningens resultater bygger i stor grad på informantenes erfaringer. De mener at trygghet, gjensidig respekt, mestring og tillit er kjennetegn ved en god lærer-elevrelasjon. Den gode relasjonen kan bidra til at elever i mindre grad uttrykker utagerende atferd. Informantene har en felles forståelse av begrepet utagerende atferd, men ingen gir en entydig og konkret definisjon av begrepet. Samtidig trekker de frem at det er en normbrytende væremåte. Forskningens funn kan tyde på at den gode relasjonen er en viktig faktor for at elevene skal trives på skolen. Videre kan en god klasseledelse med faglig tilpasning og fokus på elevens mestring bidra til at det negative atferdsuttrykket dempes.
dc.description.abstractIn this study, the focus is on the importance of having a good teacher-student relationship as a tool to reduce challenging behavior of students. The overall goal is to find different methods participants use to create a good relationship. The study addresses why students act out, how school staff work to make students function better in everyday school life and suggestions on how teachers can create a good teacher-student relationship. The study’s research question is: How do four employees work in the upper primary level to create a good teacher-student relationship with students who exhibit challenging behavior. In the theoretical part of the thesis, I briefly consider the school's governing documents before a thorough review of the term challenging behavior. A relational perspective can help to shed light on various elements that can lead to such behavior. The theory addresses measures that can reduce the challenging behavior of students. A good teacher-student relationship and clear classroom management are emphasized as key elements for the students to function better in school. To answer the research question, I use a qualitative research approach. Data collection takes place through four semi-structured interviews. The participants consist of three educators and a skilled worker. The common denominator for these is that they all work at the upper primary level and have handled students with challenging behavior in a good way. The participants' experiences are divided into three main categories: the teacher-student relationship, students who exhibit challenging behavior and an experience-based toolbox. The results of the research are largely based on the experiences of the participants. They believe that safety, mutual respect, mastery and trust are characteristics of a good teacher-student relationship. A good relationship can contribute to reducing the challenging behavior of students. The participants have a common understanding of the term challenging behavior, but they do not give a common and concrete definition of the term. They do however point out that it is a form of norm breaking behavior. The findings of the study may indicate that having a good relationship is an important factor for the students to thrive at school. Furthermore, good classroom management with academic adaptation and focus on the student's mastery can help to reduce challenging behavior.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærerens møte med elever som uttrykker utagerende atferd
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record