• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Funksjoner av betydningshull - en relevansteoretisk og sammenlignende analyse av betydningshull i tekstmeldinger

Glende, Ellen Johanne
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3007611
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [2722]
Description
Full text not available
Abstract
Hvorfor utelater vi informasjon fra tekstmeldinger? Hvorfor velger vi å ikke skrive fullstendige setninger i tekstmeldinger? Skriver vi ulikt til ulike mottakere? Dette er interessante spørsmål som har opptatt min bacheloroppgave. I denne oppgaven har jeg analysert til sammen 20 tekstmeldinger fra to ulike mottakerkategorier. Tekstmeldingene er fiktive meldinger produsert av virkelige informanter. Hver informant produserte én tekstmelding til en "nær venn" og én til en "framtidig arbeidsgiver". Informantene skulle informere om en hendelse de ikke rakk bussen til. I tekstmeldingene kunne en se at avsenderen unnlot å inkludere en del informasjon, som setningsledd og kontekst. Jeg undersøkte derfor fenomenet betydningshull for disse tekstmeldingene. Her var det interessant å sammenligne de to mottakerkategoriene opp mot hverandre for å se på forskjeller og likheter. Deretter ønsket jeg å finne ut hvorfor det oppstod forskjeller mellom de ulike kategoriene. Jeg valgte dermed å benytte relevansteorien for å forstå betydningshullenes funksjoner i tekstmeldingene.
 
Why do we not include all information in text messages? Why do we not write complete sentences in text messages? Do we write differently do different receivers? These are interesting questions which my bachelor thesis has been concerned with. I have analysed 20 text messages from two different receiver categories in this thesis. The text messages are fictional messages produced from real informants. Each informant produced one text message to a “close friend" and one text message to a “future employer". The informants were to inform about an incident they didn’t catch the bus to. When looking at the text messages, one could see that the informants didn't include all the information, like sentence clause or context. This is called unarticulated constituents and is the phenomenon I examined in this thesis. I compared the two receiver categories up against each other to look at similarities and differences. Afterwards, the goal was to figure out why the differences arose. I thus chose to use the relevance theory to understand the functions of the unarticulated constituents in the text messages.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit