Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUrbanik, Paweł
dc.contributor.authorGlende, Ellen Johanne
dc.date.accessioned2022-07-21T17:20:06Z
dc.date.available2022-07-21T17:20:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107174369:50286051
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007611
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHvorfor utelater vi informasjon fra tekstmeldinger? Hvorfor velger vi å ikke skrive fullstendige setninger i tekstmeldinger? Skriver vi ulikt til ulike mottakere? Dette er interessante spørsmål som har opptatt min bacheloroppgave. I denne oppgaven har jeg analysert til sammen 20 tekstmeldinger fra to ulike mottakerkategorier. Tekstmeldingene er fiktive meldinger produsert av virkelige informanter. Hver informant produserte én tekstmelding til en "nær venn" og én til en "framtidig arbeidsgiver". Informantene skulle informere om en hendelse de ikke rakk bussen til. I tekstmeldingene kunne en se at avsenderen unnlot å inkludere en del informasjon, som setningsledd og kontekst. Jeg undersøkte derfor fenomenet betydningshull for disse tekstmeldingene. Her var det interessant å sammenligne de to mottakerkategoriene opp mot hverandre for å se på forskjeller og likheter. Deretter ønsket jeg å finne ut hvorfor det oppstod forskjeller mellom de ulike kategoriene. Jeg valgte dermed å benytte relevansteorien for å forstå betydningshullenes funksjoner i tekstmeldingene.
dc.description.abstractWhy do we not include all information in text messages? Why do we not write complete sentences in text messages? Do we write differently do different receivers? These are interesting questions which my bachelor thesis has been concerned with. I have analysed 20 text messages from two different receiver categories in this thesis. The text messages are fictional messages produced from real informants. Each informant produced one text message to a “close friend" and one text message to a “future employer". The informants were to inform about an incident they didn’t catch the bus to. When looking at the text messages, one could see that the informants didn't include all the information, like sentence clause or context. This is called unarticulated constituents and is the phenomenon I examined in this thesis. I compared the two receiver categories up against each other to look at similarities and differences. Afterwards, the goal was to figure out why the differences arose. I thus chose to use the relevance theory to understand the functions of the unarticulated constituents in the text messages.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFunksjoner av betydningshull - en relevansteoretisk og sammenlignende analyse av betydningshull i tekstmeldinger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel