• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analyse og forbedring av reparasjonsdelsprosessen til Sporveien fra planlegging til drift

Sandvik, Julie Skjervold; Dale, Hedda Nielsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:112277671:112286741.pdf (8.424Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3007360
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [2425]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven har vært å analysere reparasjonsdelsprosessen hos Sporveien

AS. Sporveien drifter og vedlikeholder trikker og t-baner i og utenfor Oslo, og er derfor et

samfunnskritisk organ som store deler av Oslos befolkning er avhengige av. For å opprettholde

deres pålitelighet i Oslos kollektivtransport, er derfor Sporveien avhengig av å gjennomføre

jevnlig vedlikehold på deres vogner.

Reparasjonsdelsprosessen oppleves som en stor utfordring for samtlige avdelinger som er

involverte. Det rapporteres om at deler ikke er der de skal være, enten fysisk eller i ERPsystemet IFS8. Dette fører til økte ledetider, som gir store kostnadsmessige tap. Verste utfall

er at en defekt del blir montert tilbake på en vogn og deretter setter liv i fare.

Kandidatene har anvendt metodikken DMAIC, og har gjennomført relevant litteratursøk, gått

gemba, utarbeidet prosesskart og fiskebeinsdiagram. Ved hjelp av disse metodikkene har

kandidatene identifisert de rotårsakene som skaper avvik i prosessen. Resultatet fra analysen

ga kandidatene et helhetlig bilde av prosessen, og dermed et grunnlag til å foreslå forbedringer

som vil på sikt oppnå at reparasjonsdelsprosessen blir et kontinuerlig lærende system.

Det er blitt forslått at Sporveien AS burde implementere Intelligent Daily Management, for å

på sikt oppnå å bli en Lean-organisasjon og oppnå prosess-stabilitet. Løsningen som blir

foreslått vil også kunne bidra til å redusere de kommunikasjonsbarrierene som har oppstått

mellom avdelingene på Ryen-verksted.
 
The purpose of this thesis was to analyze the repair part process of Sporveien AS. Sporveien

operate and maintain trams and tubes in and around Oslo, and is therefore a critical societal

organ which a large part of the population in Oslo is dependent on. To preserve their

credibility as an essential part of Oslo’s public transport, Sporveien perform regular

maintenance on their tubes.

The repair part process is a challenge which most departments experience. It is reported that

parts are not where they should be, either physically or in the ERP-system, IFS8. This results

in increased lead time, which further can cause huge financial loss. Worst case is that a defect

component is installed on a cart, putting lives in danger.

For this purpose, the DMAIC method and the Gemba-walk have been employed, necessary

literature work was performed, and both process maps and fishbone diagrams were prepared.

With the help of these methods, root causes which create deviations and issues in the process

have been identified. The result of the analysis gives a full-fledged perspective of the process,

and creates a foundation for suggesting improvement, making the repair part process a system

of continuous learning in the long run.

The suggested solution is that Sporveien AS should implement Intelligent Daily

Management, to eventually become a Lean-organization and achieve process-stability.

Furthermore, the imposed solution will reduce the communication barriers that has occurred

between the departments at Ryen-workshop.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit