Analyse og forbedring av reparasjonsdelsprosessen til Sporveien fra planlegging til drift
Abstract
Hensikten med denne oppgaven har vært å analysere reparasjonsdelsprosessen hos SporveienAS. Sporveien drifter og vedlikeholder trikker og t-baner i og utenfor Oslo, og er derfor etsamfunnskritisk organ som store deler av Oslos befolkning er avhengige av. For å opprettholdederes pålitelighet i Oslos kollektivtransport, er derfor Sporveien avhengig av å gjennomførejevnlig vedlikehold på deres vogner.Reparasjonsdelsprosessen oppleves som en stor utfordring for samtlige avdelinger som erinvolverte. Det rapporteres om at deler ikke er der de skal være, enten fysisk eller i ERPsystemet IFS8. Dette fører til økte ledetider, som gir store kostnadsmessige tap. Verste utfaller at en defekt del blir montert tilbake på en vogn og deretter setter liv i fare.Kandidatene har anvendt metodikken DMAIC, og har gjennomført relevant litteratursøk, gåttgemba, utarbeidet prosesskart og fiskebeinsdiagram. Ved hjelp av disse metodikkene harkandidatene identifisert de rotårsakene som skaper avvik i prosessen. Resultatet fra analysenga kandidatene et helhetlig bilde av prosessen, og dermed et grunnlag til å foreslå forbedringersom vil på sikt oppnå at reparasjonsdelsprosessen blir et kontinuerlig lærende system.Det er blitt forslått at Sporveien AS burde implementere Intelligent Daily Management, for åpå sikt oppnå å bli en Lean-organisasjon og oppnå prosess-stabilitet. Løsningen som blirforeslått vil også kunne bidra til å redusere de kommunikasjonsbarrierene som har oppståttmellom avdelingene på Ryen-verksted. The purpose of this thesis was to analyze the repair part process of Sporveien AS. Sporveienoperate and maintain trams and tubes in and around Oslo, and is therefore a critical societalorgan which a large part of the population in Oslo is dependent on. To preserve theircredibility as an essential part of Oslo’s public transport, Sporveien perform regularmaintenance on their tubes.The repair part process is a challenge which most departments experience. It is reported thatparts are not where they should be, either physically or in the ERP-system, IFS8. This resultsin increased lead time, which further can cause huge financial loss. Worst case is that a defectcomponent is installed on a cart, putting lives in danger.For this purpose, the DMAIC method and the Gemba-walk have been employed, necessaryliterature work was performed, and both process maps and fishbone diagrams were prepared.With the help of these methods, root causes which create deviations and issues in the processhave been identified. The result of the analysis gives a full-fledged perspective of the process,and creates a foundation for suggesting improvement, making the repair part process a systemof continuous learning in the long run.The suggested solution is that Sporveien AS should implement Intelligent DailyManagement, to eventually become a Lean-organization and achieve process-stability.Furthermore, the imposed solution will reduce the communication barriers that has occurredbetween the departments at Ryen-workshop.