Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTetlie, Trine Eik-Nes
dc.contributor.authorDullum, Thea
dc.contributor.authorSolli, Ingrid Aarnes
dc.date.accessioned2022-07-20T17:19:21Z
dc.date.available2022-07-20T17:19:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111435329:111443337
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007342
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å få innblikk i hvordan voksne personer i arbeidsfør alder med ADHD opplever deltakelse i arbeid. Metode: En litteraturstudie ble gjennomført, med scoping review som metode, for å identifisere og analysere tidligere forskningsstudier om valgt tema. Seks relevante kvalitative forskningsartikler ble valgt ut der strukturert tekstkondensering ble brukt for å analysere innholdet. Selvvalgt litteratur og teori ble benyttet for å svare på problemstillingen. Resultat: Funnene fra resultatet viser at et lite og inkluderende arbeidsmiljø, følelsen av å bidra, stigmatisering, struktur og rutiner, støtte og tilrettelegging og interesse for aktiviteter er elementer som kan påvirke deltakelse i aktivitet. Oppsummering: Ved å øke kunnskap om utfordringer som kan påvirke deltakelse i arbeid for voksne med ADHD, kan ergoterapeuter tilrettelegge og tilpasse denne aktiviteten. Dette kan føre til at denne gruppe mennesker blir mer inkludert og kan oppleve deltakelse i større grad. Nøkkelord: ADHD, voksne, utfordringer, erfaringer, arbeid, deltakelse, MOHO
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan man øke deltakelse i arbeid for personer med ADHD i arbeidsfør alder?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel