Hvordan kan man øke deltakelse i arbeid for personer med ADHD i arbeidsfør alder?
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å få innblikk i hvordan voksne personer i arbeidsfør alder med ADHD opplever deltakelse i arbeid.
Metode: En litteraturstudie ble gjennomført, med scoping review som metode, for å identifisere og analysere tidligere forskningsstudier om valgt tema. Seks relevante kvalitative forskningsartikler ble valgt ut der strukturert tekstkondensering ble brukt for å analysere innholdet. Selvvalgt litteratur og teori ble benyttet for å svare på problemstillingen.
Resultat: Funnene fra resultatet viser at et lite og inkluderende arbeidsmiljø, følelsen av å bidra, stigmatisering, struktur og rutiner, støtte og tilrettelegging og interesse for aktiviteter er elementer som kan påvirke deltakelse i aktivitet.
Oppsummering: Ved å øke kunnskap om utfordringer som kan påvirke deltakelse i arbeid for voksne med ADHD, kan ergoterapeuter tilrettelegge og tilpasse denne aktiviteten. Dette kan føre til at denne gruppe mennesker blir mer inkludert og kan oppleve deltakelse i større grad.
Nøkkelord: ADHD, voksne, utfordringer, erfaringer, arbeid, deltakelse, MOHO