Show simple item record

dc.contributor.advisorFyrileiv, Errol
dc.contributor.authorWindsand, Jarle Jarl Jarlesen
dc.date.accessioned2022-07-19T17:24:05Z
dc.date.available2022-07-19T17:24:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110409962:20281908
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007102
dc.description.abstractSammendrag Didaktiske muligheter i arkitekturoverføring til fuglebrett er en masteroppgave i faget kunst og håndverk, ved grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved NTNU. Siktet til masteroppgaven er å kunne bidra til didaktiske muligheter på tresløyden fra 1-7.trinn, samt se hvilken læring som ligger til grunn i et prosjekt som ender med et produkt som er skapt der. Oppgaven bruker practice-led research som metodologi for å finne svar på problemstillingen og auto etnografi som metode for å innhente empirien som har vært nødvendig. Empirien kommer frem i form av logg, bilder og produkt og brukes for å finne forståelse rundt betegnelsen læring i et praktisk arbeid ved å lage et fuglebrett på tresløyden. Masteroppgaven er sett i et hermeneutisk-fenomenologisk perspektiv, som bidrar både i innhentingen av empiri og analysen. Denne studien ser på hvordan et prosjekt som er knyttet til overføringen av arkitektoniske trekk fra gresk antikk, middelalder og funksjonalisme kan fremme didaktiske potensial i et flerfaglig perspektiv og fremme utforsking og mestring på sløydsalen. Studien viser også hvordan begrepet dybdelæring kan fremmes i et slikt prosjekt. I analyse og drøfting knyttes funn opp mot den didaktiske relasjonsmodellen, for å finne didaktisk potensial i barneskolen. Arbeidet er ikke direkte knyttet opp mot å overføres direkte til barneskolen, men kan brukes som et hjelpemiddel til å vise mulighetene som ligger i et slikt prosjekt. Modellene som lages er prototyper og er ikke ment for å stå ute, men kan brukes som eksempler til et videre arbeid. Nøkkelord: Tresløyd, Practice-led-research, Kunst og håndverk, Arkitektur, Didaktikk, Dybdelæring
dc.description.abstractAbstract Didactic possibilities in transferring architecture features to a bird board is a thesis in arts and crafts for Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7, Norwegian University of Science and Technology. The ambition of the thesis is to contribute to finding didactical opportunities with woodworking for students ranged from first to seventh grade, while also looking at what kind of learning that is created in the process. In the exploration to find answers to my research question. I used Practice-led-research as a methodology and autoethnography as method to help gather the empirical data needed. Through these methods empirical data was created, such as a logbook, pictures of the process and a product. These methods viewed with a hermeneutic-phenomenologist perspective has helped me gather data and analyze it. This study looks at how a project which is related to the transfer of architectural features from ancient Greece, Middle Ages and functionalism can promote didactic potential in a multidisciplinary perspective and encourage exploration and proficiency in the workshop. I link my findings to the didactic relationship model, to show how my findings could be used in a project in primary school. The thesis does not address a direct link to how the methods within the work can be used in primary school but works as an aid to show the opportunities within the work. The models which are crafted is prototypes and is not meant to be used outside as they are presented. They are examples for further experimentation and research. Key words: Woodworking, Practice-led Research, Arts and Crafts, Architecture, Didactics, Deep Learning
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra arkitektur til fuglebrett: En hermeneutisk-fenomenologisk studie av didaktiske potensial i overføringen av arkitektoniske trekk til fuglebrett
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record