Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPer Overrein
dc.contributor.authorGundersen, Aurora.
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:40Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110859567:28711285
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006305
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven er det benyttet ideanalyse til å analysere hvilke politiske ideer som er fremtredende i stemmerettsdebatten for 16-åringer, og utforske om det finnes likheter/forskjeller til stemmerettsutvidelsene i perioden mellom 1814-1919. Gjennom analytisk gjennomgang av sekundærlitteratur i perioden 1814-1919 ble det etablert idealtypene konservatisme, liberalisme og sosialisme/radikalisme sett opp mot kategoriene Samfunnsorientert, lov- og pliktbasert, individorientert argumentasjon. Indirekte gir stemmerettsdebatten et uttrykk for ulike politiske ideer tilknyttet synet på borgeren, dette perspektivet er også blitt etablert som en del av idealtypene. Den konservative holdningen til stemmerettsutvidelse har både vært motstander under den historiske perioden og i dagens debatt. Til eksempel var kravet om uavhengige og ansvarlige borgere både et argument under diskusjonen i perioden 1814-1919, og det er fortsatt et brukt argument i dag. Konsekvensargumentasjonen og frykten for å slippe til radikale krefter i befolkningen, var likevel lite fremtredende i dagens debatt. Grunnlovskonservatismen forstått som ønsket om å sikre en forsiktig utvikling av grunnloven i tråd med tiden, var fremtredende både fra konservative og liberale representanter under den historiske perioden. Det var også noe som undersøkelsen viser til som et argument i dagens stemmerettsdebatt. Liberalismen kan tolkes og plasseres i en mellomposisjon mellom den konservative og den radikale/sosialistiske holdningen. I dagens debatt, på lik linje med den historiske tilnærmingen, argumentert ut fra hvilke rettigheter og plikter som bør ses i sammenheng med stemmeretten. Argumentasjonen tilknyttet myndighetsalder, stemmerettsalder og valgbarhetsalder var fremtredende fra motstanderne i stemmerettsdebatten. Tilhengerne viste til andre rettigheter og plikter for å kreve politisk medbestemmelse. Den sosialistiske/radikale holdningen har både under den historiske perioden og i dagens debatt argumentert ut fra et rettferdighetsperspektiv og krav om likebehandling. Under kvinnelig stemmerettskamp var det et krav om likestilling, i dagens debatt kommer det frem i lys av generasjonsrettferdighet. På den ene siden er ytterpunktet i stemmerettsdebatten fra konservativt hold at 16- åringer mangler samfunnsmessig modenhet. På den andre siden, argumenteres det fra sosialradikalt hold at verken utdanning, modenhet eller kunnskap skal legges til grunn for vurdering om hvorvidt 16-åringer skal ha stemmerett. Mellomposisjonen er likevel mest fremtredende til forskjell fra den historiske perioden, der representantene har en positiv innstilling til ungdom i dag, men argumenterer for at andre prinsipper heller legges til grunn for deres standpunkt. Overordnet var diskusjonen tilknyttet borgerens rolle i demokratiet preget av et republikansk borgerideal. Fra konservativt hold var det ønskelig at borgerne var formelt definert som selvstendige og myndige. Fra sosialradikalt ståsted argumenterte representantene for at 16-åringer burde bli betegnet som selvstendige og uavhengig fra vilkårlig makt. Stemmerettsdebatten om 16-åringene kan på den ene siden tolkes i retning av en moderat og formildende diskusjon, i kontrast til hvordan stemmerettsdebatten kan ses å ha utspilt seg under perioden mellom 1814-1919. Undersøkelsen viser på den andre siden, en kontinuitet i de ideologiske skillelinjene, mellom den historiske perioden og dagens stemmerettsdebatt om 16-åringer.
dc.description.abstractIn this thesis, idea analysis has been used to analyze which political ideas that are prominent in the suffrage debate for 16-year-olds, and to explore whether there are similarities / differences to the suffrage extensions in the period between 1814-1919. Through an analytical review of secondary literature in the period 1814-1919, ideal types of conservatism, liberalism and socialism / radicalism were established, set up against the categories Social-oriented, law- and duty-based, individually oriented argumentation. Indirectly, the suffrage debate contains an expression of various political ideas associated with the view the citizens role in the democracy, this perspective is also established as part of the ideal types. The conservative attitude to the extension of suffrage has been opposed both during the historical period and in today's debate. For example, the demand for independent and responsible citizens was both an argument during the discussion in the period 1814- 1919, and it is still a used argument today. The consequence argument and the fear of letting go of radical forces in the population, was nevertheless not prominent in today's debate. Constitutional conservatism, defined as the desire to ensure that the constitution is carefully developed in ways that are compatible with time, was prominent among both conservative and liberal representatives during the historical period. There was also a reference in the research study to an argument in today's suffrage debate. Liberalism can be interpreted and placed in an intermediate position between conservatives and the radical / socialist attitude. In today's debate, in simular with the historical approach, argued based on which rights and obligations should be seen in the context of the suffrage. The opponents' arguments in the suffrage debate focused on coordination between the age of majority, suffrage, and eligibility. Other rights and obligations were invoked by supporters to demand political participation. From a justice and equal treatment standpoint, the socialist / radical attitude has argued both historically and in the current debate. There was a demand for equality during the women's suffrage struggle; in today's debate, it emerges in the context of generational justice. On the one hand, the conservative position on voting rights is that 16-year-olds lack sociological maturity. On the other hand, social radicals argue that education, maturity, and knowledge should not be used to determine whether 16-year-olds should have the suffrage or not. In contrast to the historical period, does the representatives overall express a positive attitude toward young people today, and rather argue that other principles are used as a basis for their stand in the debate. Overall, the discussion was related to the citizen's role in democracy characterized by a republican bourgeois ideal. From a conservative point of view, it was desirable that the citizens were formally defined as independent and of legal age. From a social radical point of view, the representatives argued that 16-year-olds should be described as independent and independent of arbitrary power. The suffrage debate about 16-year-olds can on the one hand be interpreted in the direction of a moderate and conciliatory discussion, in contrast to how the suffrage debate can be seen to have unfolded during the period between 1814-1919. The research shows, on the other hand, a continuity in the ideological dividing lines throughout the history.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvem skal ikke ha stemmerett i et demokrati?» En ideanalyse av stemmerettsdebatten om stemmerettsutvidelse for 16-åringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel