A qualitative study on Norwegian EFL Teacher Attitudes towards Pronunciation Assessment.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005302Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3404]
Sammendrag
Denne kvalitative studien tok sikte på å undersøke Norske engelsklærers holdninger og meninger om uttalevurdering av elever på første videregående nivå. Gjennom refleksjonslogger og intervju, bidro fire videregående lærere med innsikt om fenomenet. Resultatene indikerer at lærerne har negative holdninger mot vurdering av elevers uttale. Tre lærere forklarte at de syntes det var vanskelig å tolke kompetansemålene, og visste derfor ikke hvordan de skulle vurdere uttale. Videre viste studien at det var uenighet blant lærerne om nativeness var en faktor som skulle påvirke vurderingen av elevens uttale, noe som påpeker at kompetansemålene ikke er tydelige nok. Denne studien indikerer at det er noen problemer vedrørende hvordan uttale blir fremstilt i læreplanen, og at dette potensielt kan medføre ulike vurderingspraksiser blant lærere. This qualitative phenomenological study investigated the attitudes of Norwegian EFL teachers towards assessment of pronunciation at VG1 level. Four teachers at high-school level in Norway participated in the study through interviews and writing a reflection log. The findings suggested that the teachers held negative attitudes towards the assessment of pronunciation. Three of the teachers stated they had issues with interpretating the competence aims of the curriculum, and therefore explained that they believed pronunciation assessment to be difficult. Moreover, the study revealed a lack of consensus regarding the assessment of nativeness of speech, which might suggest that the curriculum does not define pronunciation sufficiently. This study concludes by arguing that there are some issues with the little attention and elaboration on pronunciation in the curriculum.