Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.authorNevstad, Gro Matland
dc.date.accessioned2022-07-09T17:22:57Z
dc.date.available2022-07-09T17:22:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114623423:35738076
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004424
dc.description.abstractDen interaktive artikkelen Snow Fall – The Avalanche at Tunnel Creek, presentert i The New York Times i 2012, utløste bokstavelig talt et snøskred i presentasjonen av denne typen journalistikk verden over. Norge, en avislesende og -elskende nasjon, var digitalt moden og omfavnet snart dette nye formatet som fikk navnet scrollytelling – på grunn av scrollingen som skjer gjennom storyen. Siden de første norske nettavisene dukket opp i 1995, har mantraet alltid vært å skrive kort og konsist gjennom den omvendte pyramidestilen. I nesten to tiår holdt featurejournalistikken seg til helgeutgavene på papir, men dette nye, interaktive formatet fant snart leserne oppslukt i langlesing også på nettbrett og smarttelefoner. Gjennom kvalitativ forskning utforsker denne masteroppgaven den pågående sjangerutviklingen. Ved å se på beste praksis i VG og Aftenposten har hovedmålet vært å finne fram til alle de stegene som bør tas før en lengre sak presenteres som en story. Dette er oppsummert i Scrollytellingens ti bud.
dc.description.abstractThe New York Times’ interactive story “Snow Fall – The Avalanche at Tunnel Creek” back in 2012, literally triggered an avalanche in online presentation of long-form journalism all over the world. Norway, a newspaper reading and loving nation, was digitally mature and soon embraced this new format labelled scrollytelling – due to the scroll in the storytelling. Since the first Norwegian online newspapers appeared in 1995, the mantra has always been to write short and concise through use of the inverted pyramid. For nearly two decades the feature sections of the newspapers stayed put in the paper issues printed on weekends. However, this new, interactive story format soon had readers engulfed in longform journalism on their tablets and smartphones. Through qualitative research, this Master’s Thesis explores the ongoing development of this new genre. By looking at best practice in VG and Aftenposten, the main goal has been to pin down the steps needed in the process of transforming a long piece of storytelling into scrollytelling. This is summed up in “The Ten Commandments of Scrollytelling”.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra storytelling til scrollytelling – om den lange sakens digitale reise siden 1995
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel