Fra storytelling til scrollytelling – om den lange sakens digitale reise siden 1995
Abstract
Den interaktive artikkelen Snow Fall – The Avalanche at Tunnel Creek, presentert i TheNew York Times i 2012, utløste bokstavelig talt et snøskred i presentasjonen av dennetypen journalistikk verden over. Norge, en avislesende og -elskende nasjon, var digitaltmoden og omfavnet snart dette nye formatet som fikk navnet scrollytelling – på grunn avscrollingen som skjer gjennom storyen. Siden de første norske nettavisene dukket opp i1995, har mantraet alltid vært å skrive kort og konsist gjennom den omvendtepyramidestilen. I nesten to tiår holdt featurejournalistikken seg til helgeutgavene påpapir, men dette nye, interaktive formatet fant snart leserne oppslukt i langlesing ogsåpå nettbrett og smarttelefoner. Gjennom kvalitativ forskning utforsker dennemasteroppgaven den pågående sjangerutviklingen. Ved å se på beste praksis i VG ogAftenposten har hovedmålet vært å finne fram til alle de stegene som bør tas før enlengre sak presenteres som en story. Dette er oppsummert i Scrollytellingens ti bud. The New York Times’ interactive story “Snow Fall – The Avalanche at Tunnel Creek” backin 2012, literally triggered an avalanche in online presentation of long-form journalism allover the world. Norway, a newspaper reading and loving nation, was digitally mature andsoon embraced this new format labelled scrollytelling – due to the scroll in thestorytelling. Since the first Norwegian online newspapers appeared in 1995, the mantrahas always been to write short and concise through use of the inverted pyramid. Fornearly two decades the feature sections of the newspapers stayed put in the paper issuesprinted on weekends. However, this new, interactive story format soon had readersengulfed in longform journalism on their tablets and smartphones. Through qualitativeresearch, this Master’s Thesis explores the ongoing development of this new genre. Bylooking at best practice in VG and Aftenposten, the main goal has been to pin down thesteps needed in the process of transforming a long piece of storytelling into scrollytelling.This is summed up in “The Ten Commandments of Scrollytelling”.