dc.contributor.advisor | Volden, Frode | |
dc.contributor.author | Nevstad, Gro Matland | |
dc.date.accessioned | 2022-07-09T17:22:57Z | |
dc.date.available | 2022-07-09T17:22:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:114623423:35738076 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004424 | |
dc.description.abstract | Den interaktive artikkelen Snow Fall – The Avalanche at Tunnel Creek, presentert i The
New York Times i 2012, utløste bokstavelig talt et snøskred i presentasjonen av denne
typen journalistikk verden over. Norge, en avislesende og -elskende nasjon, var digitalt
moden og omfavnet snart dette nye formatet som fikk navnet scrollytelling – på grunn av
scrollingen som skjer gjennom storyen. Siden de første norske nettavisene dukket opp i
1995, har mantraet alltid vært å skrive kort og konsist gjennom den omvendte
pyramidestilen. I nesten to tiår holdt featurejournalistikken seg til helgeutgavene på
papir, men dette nye, interaktive formatet fant snart leserne oppslukt i langlesing også
på nettbrett og smarttelefoner. Gjennom kvalitativ forskning utforsker denne
masteroppgaven den pågående sjangerutviklingen. Ved å se på beste praksis i VG og
Aftenposten har hovedmålet vært å finne fram til alle de stegene som bør tas før en
lengre sak presenteres som en story. Dette er oppsummert i Scrollytellingens ti bud. | |
dc.description.abstract | The New York Times’ interactive story “Snow Fall – The Avalanche at Tunnel Creek” back
in 2012, literally triggered an avalanche in online presentation of long-form journalism all
over the world. Norway, a newspaper reading and loving nation, was digitally mature and
soon embraced this new format labelled scrollytelling – due to the scroll in the
storytelling. Since the first Norwegian online newspapers appeared in 1995, the mantra
has always been to write short and concise through use of the inverted pyramid. For
nearly two decades the feature sections of the newspapers stayed put in the paper issues
printed on weekends. However, this new, interactive story format soon had readers
engulfed in longform journalism on their tablets and smartphones. Through qualitative
research, this Master’s Thesis explores the ongoing development of this new genre. By
looking at best practice in VG and Aftenposten, the main goal has been to pin down the
steps needed in the process of transforming a long piece of storytelling into scrollytelling.
This is summed up in “The Ten Commandments of Scrollytelling”. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fra storytelling til scrollytelling – om den lange sakens digitale reise siden 1995 | |
dc.type | Master thesis | |