• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bærekraft hos bilforhandlere - En eksplorativ studie av Sullands nye bærekraftstrategi

Skaugerud, Tom Anders; Ellingsen, Sondre; Grøndahl, Ole Martin
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:106261393:112699218.pdf (6.962Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004384
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [2426]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har bærekraft hos bilforhandlere som tema. Oppgaven baserer seg på

data innhentet gjennom en eksplorativ kvalitativ studie gjort i samarbeid med en forhandler

tilknyttet et av Norges største bilkonsern, nemlig Toyota/BMW Sulland Gjøvik. Formålet med

oppgaven er å utforske og analysere hvordan en bærekraftstrategi burde se ut for en mellomstor

bilforhandler, ut ifra de ansattes perspektiv. Oppgaven ønsker å belyse hva en bærekraftstrategi

innebærer for en bilforhandler, samt hvordan den bør utvikles med utgangspunkt i de ansatte.

Teorigrunnlaget er basert på hva bærekraftig utvikling er, hva dette innebærer for en virksomhet,

hva en bærekraftstrategi er og hvilket samfunnsansvar en virksomhet har. Videre går den inn på

hvordan strategiimplementering foregår hos virksomheter. Teorien avsluttes så med dekning av

jobbholdninger, tilfredshet og forpliktelse hos de ansatte. I resultatkapittelet blir informasjon

innhentet både fra Sulland konsernet og hos Toyota/BMW Sulland Gjøvik presentert. Samlet

danner dette grunnlaget for videre drøfting og til slutt grunnlaget for vår konklusjon.

De mest interessante funnene som er verdt å nevne er at alle informantene opplever

strategiutformingen til Sulland Gruppen som et positivt tiltak, med visse punkter som unntak.

Unntakene som kommer til lys, er at de ansatte ønsket inkludering i forarbeidet til strategien.

Enkelte ansatte ytret også at de savnet tallfestede mål som ga dem en pekepinn på situasjonen

raskere enn KPIene gjør. Videre ønsket de klare delmål og oppgaveområder, samt et større fokus

på HMS. Dernest har gruppen kommet med noen forbedringsmuligheter forankret i teori. Blant

annet trekkes det fram kursing i bærekraft for de ansatte, revurdere endring av visjon og

analysere den dynamiske evnen til konsernets bedrifter i forkant av strategiutviklingen.
 
This bachelor thesis is based on the sustainability of car dealers. The thesis is based on data

obtained through an exploratory qualitative study done in collaboration with a dealer affiliated

with one of Norway's largest car groups, namely Toyota / BMW Sulland Gjøvik. The purpose of

the thesis is to explore and analyze what a sustainability strategy should look like for a mediumsized car dealer, based on the employees' perspective. The thesis wants to shed light on what a

sustainability strategy means for a car dealer, as well as how it should be developed based on the

employees.

The theoretical basis is based on what sustainable development is, what this means for a

company, what a sustainability strategy is and what social responsibilities a company has.

Furthermore, it discusses how strategy implementation takes place in companies. The theory

then ends with coverage of job attitudes, satisfaction and commitment among employees. In the

results chapter, information is obtained from both the Sulland Group and Toyota / BMW

Sulland Gjøvik. Taken together, this forms the basis for further discussion and ultimately the

basis for our conclusion.

The most interesting findings worth mentioning are that all the informants experience the

strategy design of the Sulland Group as a positive measure, with certain points as exceptions.

The exceptions that come to light are that the employees wanted inclusion in the development

phase of the strategy, some employees also stated that they wished for quantified goals that gave

them a clue to the situation faster than the KPIs do. Furthermore, they wanted clear sub-goals

and task areas, as well as a greater focus on HSE. Finally, the group has come up with some

improvement opportunities rooted in theory. Among other things, training in sustainability for

the employees is highlighted, the change of vision should be reassessed, and the dynamic ability

of the group's companies should be analyzed in order to advance the strategy development

further
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit