Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjodal, Ingvil
dc.contributor.authorGhezai, Luwam
dc.date.accessioned2022-07-08T17:22:42Z
dc.date.available2022-07-08T17:22:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:9998420
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004270
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne studien er rasisme i skolen, med fokus på antirasistisk undervisning. Hensikten har vært å se på en utvalgt aktørs bidrag til antirasistisk pedagogikk. Dette har blitt gjort gjennom et intervju med prosjektleder i Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme (Dembra). Det er også blitt hentet inn materiale fra deres nettbaserte ressursbank for å gi eksempler på undervisningsopplegg og underbygge deres forståelse for rasisme. For å belyse dette temaet og konkretisere forskningsprosjektet har jeg forsøkt å besvare denne problemstillingen: «Hvilke forståelser legger til grunn for Dembras arbeid med antirasistisk undervisning, og hvilke betingelser ligger det for dere bidrag?». Studien har en kvalitativ tilnærming, og gjennom semistrukturet intervju med Dembra og innhentet materiale fra hjemmesiden til Dembra har jeg forsøkt å kartlegge problemforståelsen til Dembra, samt diskutert betingelsene for deres bidrag til antirasistisk undervisning som et politisk satsingsprosjekt mot rasisme. Intervjuet gir god innsikt i hvordan Dembra sin praksis fungerer som veiledere til ulike skoler, og dere faglig grunnlag for rasisme blir godt fremlagt på deres hjemmeside. Dembra sin problemforståelse er blitt analysert ved hjelp av Bacchi (2009) sitt analytiske rammeverk. Denne teorien går ut på å se på sammenhengen mellom problem og løsning, og hva denne forståelsen egentlig representer. Denne tilnærmingen er valgt fordi selv om antirasistisk undervisning ses på som forebyggende mot rasisme, er det også viktig å se kritisk på hvilke bidrag som tilbudt.
dc.description.abstractThe subject of this study is racism in school, with a particular focus on antiracist education. The objective was to evaluate a selected actor's contribution to antiracist pedagogy. This was conducted by interviewing a project leader in Dembra, a program for professional development among teachers, school staff and administrators who seek to strengthen the schools' antiracist and antisemitic work. The study also incorporates material from Dembra's web-based repository to provide examples of teaching guides and highlight the program's understanding of racism. To define this topic and research project, I sought to answer this thesis statement: "What understanding serves as the basis of Dembra's work with antiracist education, and what conditions exist for their contribution?" The study adopts a qualitative approach, and I have sought to map an understanding of the thesis statement through structured interviews with Dembra, material from its website, and discussions about the program's contribution to antiracist education as a political initiative against racism. The interviews provide useful insights on how Dembra's program serves as a guide for various schools, and their professional input on racism is presented well on its website. The thesis statement about Dembra was analyzed through the use of Bacchi's (2009) analytic framework. This theory seeks to identify the link between problem and solution, and what this understanding actually, and what this understanding actually represents. Antiracist education is viewed as preventionactually represents. Antiracist education is considered as prevention actually represents. Antiracist education is viewed as pressentialevention against racism, but it is important to critically consider how we conduct antiracist pedagogy to prevent racism.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleProblemforståelse tilknyttet antirasistisk undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel