dc.contributor.advisor | Bjodal, Ingvil | |
dc.contributor.author | Ghezai, Luwam | |
dc.date.accessioned | 2022-07-08T17:22:42Z | |
dc.date.available | 2022-07-08T17:22:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:112400045:9998420 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004270 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Temaet for denne studien er rasisme i skolen, med fokus på antirasistisk undervisning.
Hensikten har vært å se på en utvalgt aktørs bidrag til antirasistisk pedagogikk. Dette har
blitt gjort gjennom et intervju med prosjektleder i Demokratisk beredskap mot rasisme og
antisemittisme (Dembra). Det er også blitt hentet inn materiale fra deres nettbaserte
ressursbank for å gi eksempler på undervisningsopplegg og underbygge deres forståelse
for rasisme.
For å belyse dette temaet og konkretisere forskningsprosjektet har jeg forsøkt å besvare
denne problemstillingen: «Hvilke forståelser legger til grunn for Dembras arbeid med
antirasistisk undervisning, og hvilke betingelser ligger det for dere bidrag?». Studien har
en kvalitativ tilnærming, og gjennom semistrukturet intervju med Dembra og innhentet
materiale fra hjemmesiden til Dembra har jeg forsøkt å kartlegge problemforståelsen til
Dembra, samt diskutert betingelsene for deres bidrag til antirasistisk undervisning som et
politisk satsingsprosjekt mot rasisme. Intervjuet gir god innsikt i hvordan Dembra sin
praksis fungerer som veiledere til ulike skoler, og dere faglig grunnlag for rasisme blir godt
fremlagt på deres hjemmeside.
Dembra sin problemforståelse er blitt analysert ved hjelp av Bacchi (2009) sitt analytiske
rammeverk. Denne teorien går ut på å se på sammenhengen mellom problem og løsning,
og hva denne forståelsen egentlig representer. Denne tilnærmingen er valgt fordi selv om
antirasistisk undervisning ses på som forebyggende mot rasisme, er det også viktig å se
kritisk på hvilke bidrag som tilbudt. | |
dc.description.abstract | The subject of this study is racism in school, with a particular focus on antiracist education.
The objective was to evaluate a selected actor's contribution to antiracist pedagogy. This
was conducted by interviewing a project leader in Dembra, a program for professional
development among teachers, school staff and administrators who seek to strengthen the
schools' antiracist and antisemitic work. The study also incorporates material from
Dembra's web-based repository to provide examples of teaching guides and highlight the
program's understanding of racism.
To define this topic and research project, I sought to answer this thesis statement: "What
understanding serves as the basis of Dembra's work with antiracist education, and what
conditions exist for their contribution?" The study adopts a qualitative approach, and I have
sought to map an understanding of the thesis statement through structured interviews
with Dembra, material from its website, and discussions about the program's contribution
to antiracist education as a political initiative against racism. The interviews provide useful
insights on how Dembra's program serves as a guide for various schools, and their
professional input on racism is presented well on its website.
The thesis statement about Dembra was analyzed through the use of Bacchi's (2009)
analytic framework. This theory seeks to identify the link between problem and solution,
and what this understanding actually, and what this understanding actually represents.
Antiracist education is viewed as preventionactually represents. Antiracist education is
considered as prevention actually represents. Antiracist education is viewed as
pressentialevention against racism, but it is important to critically consider how we conduct
antiracist pedagogy to prevent racism. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Problemforståelse tilknyttet antirasistisk undervisning | |
dc.type | Master thesis | |