«Det føles ut som at man må gå inn med fakkel og si; folkens, se her, det her er viktig»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004253Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordankarriereveiledere opplever Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys avegen praksis. Et gjennomgående fokusområde i oppgaven har vært spenningsforholdetmellom politikk og praksis.
I Norges første offisielle utredning om karriereveiledning (NOU 2016: 7) anbefalte utvalgetat det utarbeides et nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. På oppdrag fraKunnskapsdepartementet startet et fireårig langt og omfattende utviklingsarbeid medtverrsektoriell involvering og innspill fra ulike aktører i feltet. For et par år siden ble«Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning» endelig offentliggjort. Et konkretmål er at rammeverket skal være et nyttig verktøy for utvikling av kvalitet ikarriereveiledning. I det større bildet er kvalitetsrammeverket en del av en rekke politiskeføringer med siktemål om kvalitet og kompetanse. Karriereveiledere over hele landet og ialle sektorer står ovenfor nye forventninger til praksis. Hvordan, eller i det hele tatt om,kvalitetsrammeverket tas i bruk i hver enkelt tjeneste er helt opp til menneskene ipraksisfeltet. Det finnes derfor et behov for innsikt i karriereveilederes opplevelse avkvalitetsrammeverket.
En kvalitativ metode ble benyttet for å finne svar på oppgavens problemstilling: «Hvordanopplever karriereveiledere Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys avegen praksis?». Med en fenomenologisk tilnærming til forskning ble fem kvalitative intervjumed fem karriereveiledere gjennomført for å samle inn data. Forskningsdataene fraintervjuene ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Analysen resulterte i tre tematiskekategorier, med tilhørende underkategorier, som omhandler karriereveilederes opplevelseav kvalitetsrammeverket i lys av egen praksis: 1. Tolkning, 2. Forutsetninger og 3.Praksisarbeid.
Det overordnede funnet i studien var at karriereveilederes opplevelse avkvalitetsrammeverket i lys av egen praksis kan betraktes som en dynamisk prosess. Enprosess som starter med hvordan karriereveiledere tolker rammeverket og ender med detarbeidet som faktisk skjer i praksis. For at prosessen ikke skal stoppe ved tolkning, ogkomme frem til praksis, må visse forutsetninger møtes. Karriereveileder tolkerkvalitetsrammeverket som nyttig, men samtidig som omfattende og abstrakt. I praksisjobber karriereveiledere med implementering av kvalitetsrammeverket og har laget sineegne systemer for refleksjon over rammeverket. Forutsetningene for at rammeverket i dethele tatt implementeres er den enkeltes engasjement for kvalitetsutviklingsarbeid ogfølelse av at rammeverket er relevant for dem og deres praksis.
Funnene i studien belyser verdifull kunnskap om kvalitetsrammeverket, karriereveiledereog praksisfeltet satt i sammenheng. Studien kan videre bidra med å undersøke detpotensielt dyptgående gapet mellom poltikk og praksis. I lys av tidligere forskning erstudien særegen med fokus på helheten i både kvalitetsrammeverket ogkarriereveiledningsfeltet. The purpose of this master's thesis has been to uncover new knowledge about how careercounselors experience National Quality Framework for Career Guidance in light of their ownpractice. A consistent focus area in the thesis has been the tension between policy andpractice.
In Norway's first official report on career guidance (NOU 2016: 7), the committeerecommended the establishment of a national quality framework for career guidance. Onbehalf of the Ministry of Education and Research, a four-year-long and extensivedevelopment work began with cross-sectoral involvement and input from variousprofessionals in the field. A couple of years ago, National Quality Framework for CareerGuidance was finally made public. A concrete goal is for the framework to be a useful toolfor developing quality in career guidance. In the bigger picture, the quality framework ispart of a number of political guidelines aimed at quality and competence. Careercounsellors across the country and in all sectors face new expectations in their practice.How, or even if, the quality framework is used in each individual service is entirely up tothe people in the field of practice. With that in mind, there is a need for insight into careercounsellors' experience of the quality framework.
A qualitative method was used to find answers to the thesis' problem question: "How docareer counsellors experience the National Quality Framework for Career Guidance in thelight of their own practice?". With a phenomenological approach to research, fivequalitative interviews with five career counsellors were conducted to collect data. Theresearch data from the interviews were analyzed using thematic analysis. The analysisresulted in three thematic categories, with associated subcategories, which deal withcareer counselors' experience of the quality framework in the light of their own practice:1. Interpretation, 2. Prerequisites and 3. Practice work.
The overall finding of the study was that career counselors' experience of the qualityframework in the light of their own practice can be considered a dynamic process. A processthat starts with how career counselors interpret the framework and ends with the workthat actually takes place in practice. In order for the process not to stop at interpretation,and to arrive at practice, certain preconditions must be met. Career counsellors interpretthe quality framework as useful, but at the same time as comprehensive and abstract. Inpractice, career counsellors implement the quality framework and create their own systemsfor reflection around the framework. The prerequisites for the framework to beimplemented are the individual's engagement in quality development work and a feelingthat the framework is relevant for them and their practice.
The findings of the study shed light on valuable knowledge about the quality framework,career counsellors and the field of practice put in context. The study can further help toinvestigate potentially profound gap between politics and practice. In light of previousresearch this study is unique in its focus both the quality framework and career guidancefield as a whole.