Forslag til utbedring av fv. 6328 fra Årnes til Skjern
Abstract
Hensikten med bacheloroppgaven har vært å komme med et utbedringsforslag for to områder på fv. 6328 i Åfjord kommune. For å få en bredere forståelse for utbedringen av vegstrekningen, ble det gjennomført en beskrivelse av den eksisterende situasjonen, samt en tilstandsvurdering.
Etter å ha analysert dagens situasjon gjennom en tilstandsvurdering og en befaring på området, kom det fram at vegens generelle tilstand var dårlig. Vegen er preget av blant annet store dekkeskader, underdimensjonerte dreneringssystem, og enkelte kurver og avkjørsler som ikke oppfyller minstekravene til stoppsikt. De to mest kritiske områdene på strekningen mellom Årnes og Skjern ble utvalgt for detaljprosjektering.
Område 1 ble utbedret med tanke på dekkeskader, underdimensjonert dreneringssystem og stoppsikt som ikke møtte kravene. Her ble det gjennomført en detaljprosjektering av ny vegoverbygning og nytt grøftesystem, samt at det ble lagt fram en sprengningsplan for vegen i bergskjæring. For å oppnå ønsket grøft, sideterreng og sikt ble det prosjektert en grøfte- og pallsprengningsplan.
På strekningen i område 2 bestod vegdekket av grus, og etter at det ble oppgitt at det var en langsgående sprekk i dekket, ble denne strekningen ansett som et av de kritiske områdene for prosjektering. Ønsket fra oppdragsgiver var å legge om strekningen, altså gjennomføre en traséomlegging, vekk fra Storelva. For området ble det derfor prosjektert en ny trasé som tok hensyn til siktkrav og dreneringssystemet. Ved å legge vegen bort fra Storelva vil den gå i en bergskjæring. Dermed ble det også prosjektert tre pallsprengningsplaner for område 2. Avslutningsvis ble det gjennomført en økonomisk beregning for de to utvalgte områdene med tanke på materialbruk, transport og utlegging. The purpose of the assignment has been to provide proposals for enhancement of two key areas on fv. 6328 in Åfjord municipality. A description of the current state and an assessment of condition was completed to gain broader insight into the demands for enhancement.
After analyzing the current state of affairs through an assessment of the condition and an excursion to the study area, it became evident that the road was not up to standard. The stretch is plagued with comprehensive surface damages, undersized drainage systems, and certain curves and exits which do not satisfy the demands to stop sight. On the basis of the assessment of condition, two areas were deemed the most critical and were provided with detailed solutions for enhancement.
The first area was enhanced with regards to surface damages, an undersized drainage system and demands to stop sight, all which were not up to standard. The area has been provided with detailed solutions for a new road superstructure and drainage system. A blasting plan has also been designed for the enhancement, and plans for trench and bench blasting have been outlined in order to achieve desired trenches, side terrain and sight.
The second area consisted of a gravel surface with a known longitudinal crack. Given the crack; the area was deemed as one of the critical areas with need for enhancement. It was a desire from the client to relocate the road away from the nearby river. The area has been provided with a detailed solution for a new road alignment that satisfies demands to sight and system for drainage. The revisioned alignment entails carving into the bedrock. Thus the detailed solution also includes three plans for bench blasting. By a way of conclusion economic calculations were provided for the given areas with regards to material use, transportation and placing.