Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Sverre
dc.contributor.advisorBruland, Amund
dc.contributor.authorBerggård, Lars Johan
dc.contributor.authorHaukø, Åsmund Rise
dc.date.accessioned2022-07-01T17:19:57Z
dc.date.available2022-07-01T17:19:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106805903:107050869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002149
dc.description.abstractBacheloroppgaven omhandler produksjonsplanlegging for utstøpingen av rundkjøringslokket ved Rv706 Nydalsbrua med tilknytninger. Oppgaven er utarbeidet med oppfølging av prosjektets hovedentreprenør Skanska. Sentrale temaer er ressursbruk, betongteknologi, fremdrift og dokumentasjon. Oppgaven skal resultere i en støpeplan, kontrollplan og SJA for utstøpingen av rundkjøringslokket. Bachelorgruppen skal forsøke å svare på hvordan man kan redusere gjennomføringsrisikoen for utstøpingen av en stor og sammensatt betongkonstruksjon, ved å utarbeide en støpeplan. Utover dette skal det også svares på noen forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene går ut på å finne hovedutfordringene, og definere hvilket grunnlag som må foreligge for å planlegge utstøpingen av rundkjøringslokket. Spørsmålene tar også for seg hvordan man sikrer kvaliteten, og hvordan man skal oppnå god HMS under gjennomføringen. Oppgaven beskriver alle delene som må foreligge for å utarbeide en god støpeplan, og hovedfokuset ligger i beregninger av åpen tid på betongen ved gitte forutsetninger. Beregningene blir gjort med utgangspunkt i ulike variasjoner av støpetakter, utstøpingsmønstre, floinndelinger og lagtykkelser. For så å iterere seg frem til den gjennomførbare kombinasjonen som gir kortest åpen tid. Resultatet i oppgaven viser at de 2707 kubikkmeterne med betong som utgjør rundkjøringslokket, støpes ut på totalt 27 timer. Beregninger av åpen tid på betongen viser et maksimalt retarderingsbehov på 1 time og 42 minutter, utover de 3 timene avbindingstiden utgjør. Ved utstøpingen skal det benyttes tre betongpumper med en samlet støpetakt på 120 m³/t. Ut ifra dette kan støpen gjennomføres ved å retardere betongen totalt 3 timer, og på den måten unngå utilsiktede støpeskjøter. Som en del av støpeplanen blir det også satt opp en oversikt over behovet for utstyr og bemanning. Når utstøpingen oppnår fullt behov for ressurser vil det være 25 mann i drift, samt pumpe- og betongbilsjåfører. Utarbeidelsen av støpeplanen har flere utfordringer knyttet til praktisk utførelse og teori. Ved å praktisere involverende planlegging under prosessen, er det mulig å finne løsninger på alle disse utfordringene. Den involverende planleggingen vil bidra til å kunne forutse mulige problemstillinger tidlig, og på denne måten redusere gjennomføringsrisikoen ved utstøpingen. Det å utarbeide en støpeplan som i sin helhet kan benyttes i utstøping av lignende konstruksjoner er ikke gunstig, da alle konstruksjoner har sine egne tilhørende forutsetninger, spesifikasjoner og krav. Det å lage en generell utforming av en støpeplan er verken mulig eller hensiktsmessig. Likevel kan metodene som benyttes under utarbeidelse av denne støpeplanen være anvendbar i planlegging av lignende konstruksjoner.
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with production planning of the concrete pouring of the roundabout slab at project Rv706 Nydalsbrua med tilknytninger. The thesis has been written with contribution by the project's main contractor Skanska. Key topics such as resource, concrete technology as well as progress and documentation of the process is being considered. The task will result in a pouring plan, quality plan and a safe job analysis for the pouring of the roundabout slab. The issue of how to reduce the risks that pouring of a large and complex concrete construction involves, will be answered by developing a pouring plan. In addition to this, some research questions will be answered. The research questions involve finding the main challenges and defining what available basis that is necessary to plan the pouring of the roundabout slab. The questions also address how to ensure quality, and how to achieve good HSE during execution of the pour. The thesis describes all the parts that must be available to develop a good pouring plan, and the majority of the results consists of calculating the concretes working time under given conditions. The calculations are made based on different variations of pouring rates, pouring patterns, layer divisions and layer thicknesses. Then these variations are iterated to find the feasible combination that provides the shortest working time. The result of the thesis shows that the 3000 cubic meters of concrete that the roundabout slab consists of, will be poured in a total of 27 hours. Calculations of the concrete working time show a maximum retarder need of 1 hour and 42 minutes, in addition to the 3 hours of setting time. Three concrete pumps with a total pouring rate of 120 m³/h will be used during the pour. Based on this rate, the concrete pouring can be executed by retarding the concrete a total of 3 hours, and in that way avoid unintentional construction joints. The need for equipment and workers will be mapped out as a part of the pouring plan. When the casting achieves the maximum need for resources, there will be 25 workers in operation, as well as pump operators and concrete truck drivers. Several challenges related to the theoretical perspective as well as the practical execution occurred in the planning process. By implementing the use of inclusive planning during the process, it is possible to solve all these challenges. The inclusive planning will increase ability to anticipate possible issues early on, and in this way reduce the risks pouring of concrete involves. Creating a pouring plan that can be used in its entirety in pouring of similar constructions is not advantageous, as all constructions have their own associated prerequisites, specifications and requirements. Creating a general design of a pouring plan is neither possible nor beneficial. Nevertheless, the methods used in the preparation of this pouring plan may be useful in planning of similar constructions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStøpeplan for en stor og sammensatt betongkonstruksjon Rundkjøringslokk Rv706 Nydalsbrua
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel