Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaur, Ellen
dc.contributor.authorNisja, Marte Bjerkaas
dc.date.accessioned2022-06-30T17:20:48Z
dc.date.available2022-06-30T17:20:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:26404816
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001901
dc.description.abstractAutismespekterforstyrrelser har de siste årene fått økt oppmerksomhet som forskningsfelt, og det har også vært en kraftig økning i diagnostiseringen av barn med autisme på verdensbasis. Det har også nylig skjedd endringer i diagnostiseringen både hos diagnosesystemene ICD og DSM. Denne masteroppgaven setter fokus på elever med autismespekterforstyrrelser og deres opplevelse av skolehverdagen. Problemstillingen til prosjektet er: «Hvordan opplever elever med autismespekterforstyrrelser skolehverdagen?». For å besvare problemstillingen er disse tre forskningsspørsmålene utviklet: «Hvilke opplevelser og tanker sitter elevene igjen med fra deres skolehverdag?» «Hvordan har diagnosen påvirket deres skolehverdag?» «Hvordan kan lærere være med på å skape positive opplevelser for disse elevene?» Dette er en kvalitativ studie hvor datamaterialet består av fem intervju. Datamaterialet er hentet inn ved semistrukturerte intervju. I intervjusituasjonen var ingen av spørsmålene knyttet direkte opp mot deltakerne autismespekterforstyrrelse, men fokuset var på deres tanker og opplevelser av skolehverdagen. I analysen kom det frem fire kategorier som var sentrale i deltakernes opplevelser: I klasserommet, å prestere, det sosiale og mennesket. Disse fire kategoriene er brukt til å presentere funnene. I oppgaven blir det drøftet hvordan disse funnene forholder seg til tidligere forskning og teori på området. Teori som er brukt har fokus på autismespekterforstyrelser som diagnose og sosial kompetanse. Den tidligere forskningen som er presentert fokuserer på hvordan elever med autisme opplever skolen og vennskap. Funn fra studien viser at selv om mennesker med autismespekterforstyrrelser er en heterogen gruppe så finnes det flere likheter når det kommer til opplevelser fra skolehverdagen. De deltakerne som er intervjuet opplevde store utfordringer med det sosiale på skolen. Deltakerne hadde problemer med å skaffe seg venner, og de vennene de hadde var det vanskelig å opprettholde. Mangelen på den nødvendige sosiale kompetanse førte til mange nederlag i sosiale situasjoner, og dette skapte en følelse av å være utenfor, ekskludert og annerledes. Når det kom til det faglige hadde deltakerne flere positive opplevelser. Alle var opptatte av å prestere faglige og oppnå gode karakterer. Deltakerne uttrykte også en opplevelse av å ikke bli sett. Gjennom sin skolegang har de hatt en følelse av at lærer og medelever ikke har sett og forstått dem.
dc.description.abstractAutism spectrum disorders have in recent years received increased attention as a field of research, and there has also been an increase in the diagnosis of children with autism worldwide. There have also recently been changes in the diagnosis of both the ICD and DSM diagnostic systems. This master's thesis focuses on students with autism spectrum disorders and their experience of everyday school life. The problem for the project is: "How do students with autism spectrum disorders experience everyday school life?". To answer the problem, these three research questions have been developed: "What experiences and thoughts are the students left with from their everyday school life?" "How has the diagnosis affected their everyday school life?" "How can teachers help create positive experiences for these students?" This is a qualitative study where the data material consists of five interviews. The data material was obtained by semi-structured interviews. In the interview situation, none of the questions were directly related to the participants' autism spectrum disorder, but the focus was on their thoughts and experiences of everyday school life. In the analysis, four categories emerged that were central to the participants' experiences: In the classroom, performing, the social and the human being. These four categories are used to present the findings. The thesis discusses how these findings relate to previous research and theory in the field. The theory used focuses on autism spectrum disorders as a diagnosis and social competence. The previous research presented focuses on how students with autism experience school and friendship. Findings from the study show that even though people with autism spectrum disorders are a group with big individual differences, there are several similarities when it comes to experiences from everyday school life. The participants who were interviewed experienced great challenges with the social situations at school. Participants had difficulty making friends, and the friendships they had were difficult to keep. The lack of the necessary social skills led to many defeats in social situations, and this created a feeling of being outside, excluded and different. When it came to the academic, the participants had several positive experiences. Everyone was concerned with achieving good grades. Participants also expressed an experience of not being seen. Throughout their schooling, they have had a feeling that the teacher and fellow students have not seen and understood them.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolehverdagen til elever med autismespekterforstyrrelser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel