Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReinholdt, Maren Skreden
dc.date.accessioned2015-09-15T07:57:02Z
dc.date.available2015-09-15T07:57:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299865
dc.description.abstractMålet med oppgaven var å få et større inblikk i hvordan grammatikk vektlegges i lærebøker brukt i engelsk undervisning. Opggaven er en teoretisk analyse av lærebøker som er brukt i engelsk i første klasse på videregående skole. Fokuset med oppgaven var å undersøke om grammatikk er mere fremtredende i bøker brukt under Kunnskapsløftet (K06), i forhold til bøker brukt under Reform 94 (R94). Basert på at grammar er mer eksplisitt nevnt i kompetansemålene i K06, ville jeg undersøke om dette gjenspeglet seg i lærebøkene. Jeg har analysert fire ulike lærebøker brukt i 1. klasse på videregående skole. To av bøkene ble brukt under R94, og to av lærebøkene er brukt under K06. Oppgaven vil ta for seg hvordan synet på grammatikkundervisning har utviklet seg i senere historie og innenfor forsking på andrespråkslæring. Dette vil bli sett i sammenheng med hvordan grammatikk er reflektert i læreplanene. Resultatene fra analysen av lærebøkene vil bli sett i sammenheng med teori fra andrepråkslæring og innhold i læreplanene. The aim of this thesis was to look at grammar teaching in the ESL (English as a Second Language) classroom. I have done a theoretical analysis of grammar tasks in different textbooks used for teaching English in upper secondary schools. I have looked at textbooks used within different curriculums, and the main focus will be to look at how the aims of the curriculums are reflected in the textbooks. Based on trends in international research, grammar has gained a stronger position in current curriculum, The Knowledge Promotion (LK06), then it had in the previous curriculum, the Reform of 1994 (R94). This thesis will address grammar teaching as a phenomenon and look at the role grammar teaching has had within Second Language Teaching. The main focus of the analysis will be to investigate whether grammar has gained attention in the LK06 textbooks compared to the R94 textbooks. The results will be analysed in relation to the content of the curriculums and research in the field.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleGrammar teaching in ESL classrooms : an analysis of R94 and LK06 textbooksnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::English language: 020nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel