Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMonteiro, Eric
dc.contributor.authorVårli, Tone-Merete
dc.date.accessioned2022-04-19T17:19:19Z
dc.date.available2022-04-19T17:19:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:92142965:16546427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2991391
dc.description.abstractPasientnære analyser (PNA) er analyser som blir både tatt og analysert nært pasienten. De blir ofte analysert på små håndholdte apparater som lett kan flyttes fra sted til sted, og de gir raskere svar enn vanlige laboratorieanalyser, også kalt hurtigtester. PNA-analyser har tidligere ikke vært omfattet av samme elektroniske løsninger som andre laboratorieprøver, men svar har blitt manuelt notert enten på papir-skjema eller i et notat i journalen. I de seinere år er det kommet ulike løsninger for overføring av svar fra PNA-analyser som gjør at svar fra disse instrumentene automatisk blir overført til journalen. Denne oppgaven har sett på bruken av et slikt system på et lite lokalsykehus. Dette systemet gjør at svar fra PNA-instrumenter kommer over i pasientjournalen automatisk, og det er undersøkt om denne innføringen har ført til bedre kvalitet og bedre pasientsikkerhet. Det er foretatt intervjuer og observasjoner av helsepersonell som tar slike prøver for å se på rutiner rundt registrering før prøvetaking og svar-føring. Pasient-nære analyser er det raskest voksende område innen laboratoriemedisin, og det er ønskelig at disse analysene omfattes av samme krav til kvalitet og sporbarhet som vanlige laboratorieanalyser. Denne studien viser at det blir bedre kvalitet og bedre pasientsikkerhet ved automatisk overføring av svar, slik at man sikrer at alle resultater kommer i journalen. Det er imidlertid noen «gamle» rutiner som henger igjen og automatisk overføring kan bli bedre ved at flere tar den i bruk. Pasientnære analyser kan også sees på som en del av trenden med å desentralisere helsetjenester, flytte tjenester nærmere pasient, en trend som sannsynligvis vil vokse framover.
dc.description.abstractPoint-of Care tests (POCT) are tests that are both taken and analysed close to the patient. They are often analysed on small handheld devices that can be moved from place to place, and they provide faster response than regular lab-tests, also called rapid- tests. POCT have previously not been covered by the same electronic solutions as other laboratory-tests, but results have been manually noted either on a paper or as a note in the journal. In recent years, various solutions have emerged for the transmission of results from POC-tests, which means that results from these instruments are automatically transmitted to the medical record. This thesis has focused on the use of such a system at a local hospital. This system means that results from POCT are transferred to the patient record automatically, and it has been investigated whether this introduction has led to better quality and better patient safety. Interviews and observations have been made of health-personnel who take such tests to look at routines around registration before sampling and result-registration. POC-tests are the fastest growing area in laboratory medicine, and it is desirable that these tests are covered by the same requirements for quality and traceability as ordinary laboratory -tests. The results indicate that there is better quality and better patient safety with automatic transmission of results, so that you ensure that all results are in the medical record. However, there are some “old” routines that remains, and automatic transmission can be improved by more people using it. Point-of-care-tests can also be seen as part of the trend of decentralizing health service, moving services closer to the patient, a trend that is likely to grow in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNærmere pasienten: En case-studie av en laboratorietjeneste
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel