Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøsand, Kine
dc.date.accessioned2015-09-07T06:40:12Z
dc.date.available2015-09-07T06:40:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298809
dc.description.abstractSAMMENDRAG Introduksjon: Åtte informanter, ansatt i et av Norges ledende selskap innenfor produksjon av olje og gass, ble intervjuet om hva som var av betydning deres opplevelse av jobbengasjement. Den tradisjonelle arbeidsmiljøforskningen konsentrerer seg om årsaker til stress og sykdom, som ofte resulterer i sykemeldinger og fravær fra jobb. Denne studien ser på jobbengasjement som en positiv, arbeidsrelatert tilstand og ser på faktorer som har betydning for arbeidstakernes jobbengasjement. Kunnskapsgrunnlag: Teorien for denne oppgaven bygger på positiv psykologi. Salutogenese og Sense of Coherence (SOC) vil bli belyst. Jobbkrav-ressursmodellen (JD-R), vil bli beskrevet i lys av Conservation Of Recourses- teorien (COR). Metode: En kvalitativ tilnærming ble tatt i bruk i denne studien. Semistrukturert intervju ble forberedt i forkant av intervjugjennomføringen med de åtte informantene. Videre ble intervjuene transkribert. Data ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultat: Studien viste at opplevelse av mening har stor betydning for informantenes opplevelse av jobbengasjement. Dette gjennom betydningsfulle og utfordrende arbeidsoppgaver. Opplevelsen av å føle seg til nytte og betydningsfull ovenfor selskapet, arbeidskollegaer og seg selv var også viktig for opplevelsen av engasjement. Relasjonen til leder og arbeidskollegaer viser seg også å ha betydning for opplevelsen av engasjement. Diskusjon: I diskusjonen vil studiens funn bli diskutert opp mot eksisterende empiri. Studien diskuterer fordelene ved å se de emosjonelle sidene ved jobbutførelsen og arbeidstakerne. Gevinsten av å fokusere på arbeidstakeres jobbengasjement og hvordan man kan utvikle engasjement blir også diskutert. Avslutningsvis blir det stilt spørsmålstegn ved om ikke organisasjoner nå heller må tilpasse seg sine arbeidstakere. Styrker og svakheter ved studien vil bli belyst, praktisk implementering og forslag til videre forskning presenteres avslutningsvis. Konklusjon: Denne studien viser viktigheten av at arbeidstakerne opplever arbeidshverdagen som meningsfull og seg selv som betydningsfull i sin arbeidshverdag. Job crafting kan være et ledd som fremmer engasjement. Dette ved å hjelpe den enkelte arbeidstaker med å finne mening i arbeidshverdagen. Det vil være hensiktsmessig å fokusere i større grad på arbeidstakeres jobbressurser, personlige ressurser og redusere jobbkrav. Det er disse aspektene som investerer i helse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ være, eller ikke være engasjert i jobben sin - En kvalitativ studie av jobbengasjement blant ansatte i en driftorganisasjon innen produksjon av olje og gassnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber71nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel