Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid.
dc.contributor.advisorWaaseth, Grete
dc.contributor.advisorMarkakis, Antonios Bruheim
dc.contributor.authorHolm, Tone Anette Skogaker
dc.date.accessioned2022-03-05T18:19:15Z
dc.date.available2022-03-05T18:19:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:88557635:36314736
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2983252
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er erfaringsbasert stor trafikkmengde i Steinkjer sentrum i dag, noe som spesielt påvirker trafikken i hovedgaten Kongens gate. I rushtidsperioder kan dårlig trafikkavvikling medføre kø, forsinkelse og økte reisetider. Steinkjer kommune har uttrykt at de ønsker å se på tiltak som kan redusere trafikk, spesielt gjennomkjøringstrafikk, i Kongens gate. Det tas utgangspunkt i at trafikk med fordel kan fordeles til den parallelle gaten, Strandvegen. Oppgavens formål er å se på hvordan stenging av Kongens gate fra Torget i nord til Grandkrysset i sør vil påvirke trafikkavviklingen, miljøet og fotgjengere i Steinkjer sentrum. Det vurderes om dette tiltaket vil redusere gjennomkjøringstrafikken i Kongens gate, og om uttrykt skepsis mot tiltaket stemmer overens med simuleringsresultatene. Studieområdet blir østlig del av Sørsia i Steinkjer sentrum, men vil ikke vurdere avviklingssituasjon på E6 gjennom Steinkjer. Trafikksimuleringsverktøyet Aimsun Next 20.0.3 benyttes for å modellere både dagens situasjon og fremtidige scenarier. Modell for dagens situasjon, basismodellen, blir verifisert, kalibrert og validert slik at simulering samsvarer noenlunde tilfredsstillende med observert trafikk. Eksisterende trafikk ble registrert i ettermiddagsrushet en enkelt dag mellom klokken 15 og 16. Videopptak ble benyttet til registreringen. Tellingene justeres for antatt påvirkning av koronapandemien, før de behandles til matriser for bruk i Aimsun. Etter utført valideringen av basismodell opprettes fremtidige scenario. Det modelleres et fremtidig scenario for en situasjon 5 år frem i tid uten stenging av Kongens gate, kalt Scenario 1. I dette scenariet inkluderes en estimert økning av trafikk, samt aktuelle planarbeider som er beskrevet i oppgaven. Videre modelleres et Scenario 2, hvor Kongens gate er stengt for trafikk mellom Torget og Grandkrysset 5 år frem i tid. Det hentes blant annet ut resultater for trafikkmengder, reisetider, kø, hastighet, forsinkelse, kapasitet i kryss og miljøutslipp. Simuleringsresultatene viser at tiltaket i Scenario 2 fordeler en stor andel trafikk fra Kongens gate til Strandvegen, noe som viser seg å være gunstig for trafikkavviklingen og miljøet i en fremtidig situasjon. Trafikksimuleringsmodellen i denne oppgaven kan videre forbedres med tanke på mer inngangsdata, og større nøyaktig kalibrering og validering. Simuleringsresultatene kan dermed anses som foreløpige, men optimistiske med tanke på foreslått tiltak. Modellen kan videre behandles og benyttes for å se virkninger av andre tiltak, samt hvordan E6 påvirkes av at Kongens gate stenges.
dc.description.abstractBased on experience, there is a high traffic volume in the Steinkjer city center today. This particularly affects the main street, Kongens gate. Poor traffic flow during the rush hour can lead to traffic jams, delays and increased travel times. Steinkjer municipality has been interested in measures that can reduce traffic, especially through traffic, in Kongens gate. It is assumed that the traffic can be distributed to the parallel street, Strandvegen. The purpose of this master thesis is to see how closing Kongens gate from Torget (north) to Grandkrysset (south) will affect the traffic flow, environment, and pedestrians in Steinkjer city center. It is studied whether this measure will affect through traffic in Kongens gate, and if expressed skepticism towards the measure match with results from modeling. The study area will be the eastern part of Sørsia in the Steinkjer city center, but will not include the European route 6, E6. The traffic simulation tool Aimsun Next 20.0.3 is used to model both the current situation and future scenarios. The model for the current situation (the base model) is verified, calibrated, and validated so that the simulation corresponds with observed traffic in a satisfactory manner. Existing traffic was registered in the afternoon rush hour, one single day, between 15 and 16 o’clock. Video recordings were used for registration. The traffic counts are adjusted for the assumed effect of the corona pandemic before being processed into matrices for use in Aimsun. After completing the validation of the base model, future scenarios are created. A model of a future scenario for a situation 5 years ahead without closing Kongens gate is named Scenario 1. This scenario includes an estimated increase in traffic, as well as relevant planned construction, which is described in this thesis. A model named Scenario 2 includes the closing of Kongens gate between Torget and Grandkrysset 5 years ahead. Results generated include traffic volumes, queue, capacity at intersections, travel times, speed, delay and environmental emissions. The results from the simulation show that the measure in Scenario 2 distributes a large portion of traffic from Kongens gate to Strandvegen. This turns out to be beneficial for traffic flow and the environment in a future situation. Further improvement of the traffic simulation model can be done by increasing input data and a more accurate calibration and validation. Simulation results can be considered as preliminary, but optimistic regarding the proposed measure. The established model can be further processed and used to see the effects of other measures, and how closing Kongens gate affects E6.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleModellering av Steinkjer sentrum i Aimsun - Virkninger ved stenging av hovedgaten Kongens gate
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel