Hvordan kan man gjennomføre vurdering av praktisk arbeid i biologi uten ensidig bruk av indirekte vurdering?
Master thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3851]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt en mulighet for hvordan man kan vurdere praktisk arbeid i biologi som ikke utelukkende baseres på indirekte vurdering. Det første (1) forsknings-spørsmålet har sett på hvilke utfordringer og muligheter vurdering av praktisk arbeid kan gi for lærere og elever, samt hvilke grunnlag som underbygger disse. Det andre (2) forsknings-spørsmålet har undersøkt hvordan elever uttrykker det er å bli vurdert på sin utførelse av praktisk arbeid.Bakgrunnen for masterstudien baserte seg på praktisk arbeid som en fremtredende del av fagfornyelsen (LK20), og en økt oppmerksomhet mot at elevenes kompetanse i større grad skal vurderes på varierte vurderingsgrunnlag. Dette har medført et ønske fra flere skoler om å få belyst vurdering av praktisk arbeid via masteroppgaver, i tillegg til et behov for å utvikle egen kompetanse i og forståelse for vurderingsarbeid og vurderingsformer. Forskning peker på at praktisk arbeid i naturfagene kan utdype elevenes teoretiske forforståelse ved å konkretisere abstrakte konsepter gjennom arbeid med objekter, materialer og prosesser. Sammenhengen mellom læringsutbytte og vurdering av praktisk arbeid, teori og empiri ble derfor undersøkt gjennom intervju av lærer og spørreundersøkelse av elever, samt en aksjon gjennomført av læreren for å prøve ut en ny vurderingsvariant av praktisk arbeid.Oppgaven er besvart i lys av relevant faglitteratur, hvor Vygotskys (2001) teori om den proksimale utviklingssone og radikal konstruktivisme er brukt som indikasjon på læring, og med handlingsteori, effektivitetsmodellen til Abrahams og Millar (2008), og Abrahams og Reiss’ (2015) teori om DAPS og IAPS som teoretisk rammeverk.Resultatene fra undersøkelsen viser tre implikasjoner på praktisk arbeid i biologiundervisning på vg2 studieforberedende:1) Den første implikasjonen kan knyttes til rollen praktisk arbeid har som støtte-element til naturfaglig teori.2) Den andre implikasjonen trekker frem verdien praktisk arbeid har for å fremme selvstendighet og selvstendig læring hos elevene. 3) Den tredje implikasjonen inkluderer lærerens handlingsteori og didaktiske kompetanse, og hvordan dette kan bidra til å skape muligheter for god direkte vurdering av praktisk arbeid. In this assignment I have investigated a possible way to assess practical work in biology that is not exclusively based on indirect assessment. The first (1) research question has looked at which challenges and opportunities assessment of practical work can give teachers and students, as well as the underlying foundation of these. The second (2) research question has investigated how students express what it is like to have their execution of practical work evaluated. The background for the master’s program was based on practical work as a prominent part of ‘Fagfornyelsen’ (LK20), and an increased focus toward assessing the students’ competence based on a greater variety of assessment methods. This has led to a wish from several schools to have assessment of practical work elucidated though master thesis’, in addition to a need to develop my own competence in and understanding toward assessment work og varieties. Research shows that practical work in sciences can deepen the students’ theoretical pre-understanding by concretizing abstract concepts through work with objects, materials, and scientific processes. The coherence between learning through and assessment of practical work, theory, and empirical data is therefore examined through an interview of the teacher, a questionnaire of the students, and an action performed by the teacher to try out a new way of assessing practical work. The thesis is answered with support in relevant academic literature, where Vygotsky’s (2001) theory of proximal development zone and radical constructivism as an indication of learning, and with action theory, Abrahams and Millar’s (2008) model of efficiency, and Abrahams and Reiss’ (2015) theory of DAPS and IAPS as a theoretical framework. The results from the surveys show three implications for practical work in biology education on vg2 study preparation:1) The first implication can be linked to the role practical work has as a supportive element to scientific theory.2) The second implication enhances the value practical work has to promote the students’ independence og independent learning.3) The third implication includes the teacher’s action theory and didactic competence, and how this can contribute to create possibilities for good direct assessment of practical work.