• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Det ligger noe mer bak som jeg liksom skal forstå...» - Punktumsekvensers kommunikative funksjoner

Knudtzon, Thea Wehler
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2981319
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1788]
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag

Denne masteroppgaven tar for seg det å bruke flere punktum etter hverandre i tekster på digitale medier. Jeg skal undersøke hva ... kan bidra med i en ytring. Prikkene kaller jeg for punktumsekvenser og jeg definerer dem som en sammenstilling av to eller flere punktum brukt til å kommunisere noe ut over tekstbitens øvrige innhold. Gjennom oppgaven forsøker jeg å svare på hva slags fenomen punktumsekvenser er, hvilke kommunikative funksjoner punktumsekvenser kan ha, og om unge og eldre språkbrukere tolker punktumsekvenser likt. For å kartlegge bruken av punktumsekvenser har jeg analysert autentiske eksempler der de forekommer, og supplert med to spørreundersøkelser. Den ene undersøkelsen undersøker ved hjelp av åpne spørsmål om informanter tolker inn en forskjell i ytringer med/uten punktumsekvenser. I den andre undersøkelsen utforsker jeg hvilke kommunikative funksjoner punktumsekvenser kan ha, med utgangspunkt i forhåndsdefinerte svaralternativer. Funnene gjort i denne oppgaven er at punktumsekvenser kan forstås som et proseduralt blanda tegn. Punktumsekvenser kan ha to hovedfunksjoner, og disse kan realiseres på ulike måter. De to hovedfunksjonene jeg tolker inn er 1) Ikonisk betydning: Funksjoner som har å gjøre med den fysiske pausen som etterlignes og 2) Symbolsk betydning: Funksjoner som har å gjøre med slutninger som tilhører trekker basert på innholdet i ytringen. Det er noen forskjeller i hvordan unge og eldre språkbrukere tolker punktumsekvenser. Blant annet det kan virke som om de eldre henger litt mer igjen i ikon-aspektet ved punktumsekvenser mens de unge i større grad knytter ikke-ikoniske, og dermed symbolske/konvensjonelle betydningsaspekter til tegnet.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit