Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBorthen, Kaja
dc.contributor.authorKnudtzon, Thea Wehler
dc.date.accessioned2022-02-24T18:19:33Z
dc.date.available2022-02-24T18:19:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:94051832:20663096
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2981319
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven tar for seg det å bruke flere punktum etter hverandre i tekster på digitale medier. Jeg skal undersøke hva ... kan bidra med i en ytring. Prikkene kaller jeg for punktumsekvenser og jeg definerer dem som en sammenstilling av to eller flere punktum brukt til å kommunisere noe ut over tekstbitens øvrige innhold. Gjennom oppgaven forsøker jeg å svare på hva slags fenomen punktumsekvenser er, hvilke kommunikative funksjoner punktumsekvenser kan ha, og om unge og eldre språkbrukere tolker punktumsekvenser likt. For å kartlegge bruken av punktumsekvenser har jeg analysert autentiske eksempler der de forekommer, og supplert med to spørreundersøkelser. Den ene undersøkelsen undersøker ved hjelp av åpne spørsmål om informanter tolker inn en forskjell i ytringer med/uten punktumsekvenser. I den andre undersøkelsen utforsker jeg hvilke kommunikative funksjoner punktumsekvenser kan ha, med utgangspunkt i forhåndsdefinerte svaralternativer. Funnene gjort i denne oppgaven er at punktumsekvenser kan forstås som et proseduralt blanda tegn. Punktumsekvenser kan ha to hovedfunksjoner, og disse kan realiseres på ulike måter. De to hovedfunksjonene jeg tolker inn er 1) Ikonisk betydning: Funksjoner som har å gjøre med den fysiske pausen som etterlignes og 2) Symbolsk betydning: Funksjoner som har å gjøre med slutninger som tilhører trekker basert på innholdet i ytringen. Det er noen forskjeller i hvordan unge og eldre språkbrukere tolker punktumsekvenser. Blant annet det kan virke som om de eldre henger litt mer igjen i ikon-aspektet ved punktumsekvenser mens de unge i større grad knytter ikke-ikoniske, og dermed symbolske/konvensjonelle betydningsaspekter til tegnet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det ligger noe mer bak som jeg liksom skal forstå...» - Punktumsekvensers kommunikative funksjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel