dc.contributor.advisor | Babak A. Farshchian | |
dc.contributor.author | Vebjørn Sletta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-18T18:19:41Z | |
dc.date.available | 2022-02-18T18:19:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:96850384:26467514 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2980127 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Fotografer som jobber i en digital verden møter p˚a nye utfordringer relatert til digitale plattformer. I denne oppgaven utforskes temaet bildedelingsplattformer og hvordan deres innvirkning
er p˚a arbeidet til profesjonelle fotografer. Dette ble gjort gjennom linsen til digital plattformarbeid med spesifikt fokus gitt til hvordan fotografer bruker dem i deres arbeid. En utforskende
case studie p˚a Instagram ble gjennomført som et forsøk p˚a ˚a opplyse dette. To fotografer, som ble
rekruttert til ˚a svare p˚a spørsm˚al om hvordan de bruker digitale bildedelingsplattformer i deres
arbeid, en plattformanalyse og observasjoner fra et diskusjonsforum p˚a fotografi ble brukt som
case data. Funnene gir indikasjoner p˚a at Instagram brukes som en platform av fotografer for ˚a,
(1) lage en offentlig tilgjengelig portefølje for fotografi, (2) markedsføre dem selv og, (3) bygge
nettverk innen deres eget arbeidsfelt og/eller for ˚a n˚a ut til potensielle klienter som ansetter dem
for arbeid. Instagram skiller seg ut ved ˚a ha et stort publikum, som er et insentiv for at fotografer
bruker plattformen. Som en bildedelingsplattform s˚a bidrar Instagram til demokratiseringen av
fotografi ved ˚a devaluere arbeidet og teknikken av ˚a ta et fotografi. Vi konkluderer med at bildedelingsplattformer har potensialet til ˚a være en viktig del av fotografers arbeid, og at de kan bli
tenkt p˚a som at de blir brukt for arbeid av fotografer. | |
dc.description.abstract | Photographers working in a digitized world are facing new challenges relating to digital platforms.
In this thesis we explore the topic of image-sharing platforms and how their impact is on the
work of professional photographers. This was done through the lens of digital platform work with
specific focus given to how photographers use them in their work. An exploratory case study
on Instagram was conducted as an attempt to enlighten this. Two photographers, who were
recruited to answer about how they use digital image sharing platforms in their work, a platform
analysis and observations from a discussion forum on photography was used as case data. Findings
indicate that Instagram is used as a platform by photographers for (1) creating a publicly accessible
portfolio for photography, (2) marketing themselves and (3) networking within their field of work
and/or for reaching clients who hire them for work. Instagram separates itself out by having a
large audience, which is an incentive for photographers to use the platform. As an image-sharing
platform, Instagram contributes to the democratization of photography by devaluing the work and
skill of taking a photograph. We conclude that image-sharing platforms has the potential to be
an important part of photographers’ work, and that they can be thought of as used for labour by
photographers. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Digital image-sharing platforms and their impact on the work of photographers: A case study on Instagram platform work | |
dc.type | Master thesis | |