Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBabak A. Farshchian
dc.contributor.authorVebjørn Sletta
dc.date.accessioned2022-02-18T18:19:41Z
dc.date.available2022-02-18T18:19:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:96850384:26467514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980127
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFotografer som jobber i en digital verden møter p˚a nye utfordringer relatert til digitale plattformer. I denne oppgaven utforskes temaet bildedelingsplattformer og hvordan deres innvirkning er p˚a arbeidet til profesjonelle fotografer. Dette ble gjort gjennom linsen til digital plattformarbeid med spesifikt fokus gitt til hvordan fotografer bruker dem i deres arbeid. En utforskende case studie p˚a Instagram ble gjennomført som et forsøk p˚a ˚a opplyse dette. To fotografer, som ble rekruttert til ˚a svare p˚a spørsm˚al om hvordan de bruker digitale bildedelingsplattformer i deres arbeid, en plattformanalyse og observasjoner fra et diskusjonsforum p˚a fotografi ble brukt som case data. Funnene gir indikasjoner p˚a at Instagram brukes som en platform av fotografer for ˚a, (1) lage en offentlig tilgjengelig portefølje for fotografi, (2) markedsføre dem selv og, (3) bygge nettverk innen deres eget arbeidsfelt og/eller for ˚a n˚a ut til potensielle klienter som ansetter dem for arbeid. Instagram skiller seg ut ved ˚a ha et stort publikum, som er et insentiv for at fotografer bruker plattformen. Som en bildedelingsplattform s˚a bidrar Instagram til demokratiseringen av fotografi ved ˚a devaluere arbeidet og teknikken av ˚a ta et fotografi. Vi konkluderer med at bildedelingsplattformer har potensialet til ˚a være en viktig del av fotografers arbeid, og at de kan bli tenkt p˚a som at de blir brukt for arbeid av fotografer.
dc.description.abstractPhotographers working in a digitized world are facing new challenges relating to digital platforms. In this thesis we explore the topic of image-sharing platforms and how their impact is on the work of professional photographers. This was done through the lens of digital platform work with specific focus given to how photographers use them in their work. An exploratory case study on Instagram was conducted as an attempt to enlighten this. Two photographers, who were recruited to answer about how they use digital image sharing platforms in their work, a platform analysis and observations from a discussion forum on photography was used as case data. Findings indicate that Instagram is used as a platform by photographers for (1) creating a publicly accessible portfolio for photography, (2) marketing themselves and (3) networking within their field of work and/or for reaching clients who hire them for work. Instagram separates itself out by having a large audience, which is an incentive for photographers to use the platform. As an image-sharing platform, Instagram contributes to the democratization of photography by devaluing the work and skill of taking a photograph. We conclude that image-sharing platforms has the potential to be an important part of photographers’ work, and that they can be thought of as used for labour by photographers.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital image-sharing platforms and their impact on the work of photographers: A case study on Instagram platform work
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel