Påvirkning av Covid-19 på kunderelasjoner
Abstract
I denne oppgaven ble det gjennomført en undersøkelse der formålet var å finne ut hvordan kunderelasjonene til KTM Shipping har blitt påvirket av den pågående covid-19 pandemien. For å kunne besvare dette spørsmålet ble det gjennomført en kvalitativ undersøkelse, der en var i kontakt med kundene. Funnene fra undersøkelsen ble drøftet sammen med teorien som er valgt for denne oppgaven. Det som kom fra undersøkelsen, var at en av relasjonene som ble undersøkt opplevde en negativ påvirkning og svekkelse av relasjonen. De andre relasjonene som var undersøkt viste seg til å ikke være påvirket i større grad enn at det måtte skje en tilpasning på hvordan møtene var holdt. Det vil si fra fysiske, til digitale. I tillegg til dette, kom det fram at relasjonene kunne bli påvirket av konsekvensene av en potensiell smitte utbrudd. The title of this thesis is “The impact of Covid-19 on customer relations” and this thesis had the purpose of finding out how the customer relationships with KTM Shipping have been affected by the ongoing Covid-19 pandemic. To answer this question, qualitative research has been completed by interviewing both customers of KTM Shipping and employees at KTM Shipping. The findings of this research were discussed alongside the relevant literature which was chosen for this thesis. The results of this research show that while there was one relationship that was negatively impacted by the measurements implemented by governments to control the spread of covid-19, most of the other relations were not influenced to a greater extent than that there had to be adjustments on meeting digital instead of meeting physically. Besides that, it appeared that customer relations could be affected by the consequences of a potential covid-19 outbreak.