Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBarmen, Arnt Håkon
dc.contributor.authorLangvatn, Elise
dc.contributor.authorVevstad, Laila C.
dc.date.accessioned2022-02-01T18:21:15Z
dc.date.available2022-02-01T18:21:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85579550:85582414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976426
dc.description.abstractI 2018 begynte Kystverket det omfattende arbeidet med å lage referanseruter langs hele norskekysten. Rutene er utarbeidet i samarbeid med erfarne loser fra det aktuelle området, og ved hjelp av tetthetskart som viser hvor store deler av trafikken går. Denne oppgaven har til hensikt å utforske erfaringene med navigasjonsverktøyet, hvor godt referanserutene tar hensyn til kritiske punkter, differansen mellom ruter planlagt med, og uten rutetjenesten, samt brukervennligheten til nettsiden. Grunnlaget for oppgaven baseres på intervjuet, et forsøk med en spørreundersøkelse, samt intervju med utvalgte navigasjonsstudenter. En tjeneste med forhåndsplanlagte ruter har både positive og negative sider. Mer av trafikken vil samles langs samme spor, og seilingsmønsteret vil bli mer forutsigbart. Navigasjonsoffiserene vil få en enklere jobb, men på den andre siden kan dette muligens hindre innsatsen som legges i å memorere kritisk informasjon om ruten. Rutetjenesten viser seg å være et godt hjelpemiddel, men det finnes noen forbedringer. Etter å ha gjennomført undersøkelser har vi forsøkt å beskrive forslag til forbedringer.
dc.description.abstractIn 2018 the Norwegian Coastal Administration started the project of producing routes for all ships to use as references in planning a voyage along the coast of Norway. The voyage routes are made in consultation with pilots sailing in the designated areas and density maps showing where the majority of traffic pass. This thesis will explore the experiences navigation officers have with the tool, how well the premade routes take critical points into consideration, the difference between routes, planned with, and without the help of reference routes; also, how challenging the webpage is to utilize. This information will be collected by conducting interviews, an experiment with navigation students as well as a questioner filled out after the exercise. There are both pros and cons with a service like pre planned routes. More traffic will be gathered along the same paths, and the sailing pattern will be more predictable. The navigations officer will also have an easier job; on the other hand, this might also compromise the efforts made to memorize the critical information about the sailing area. The reference routes have proven to be a helpful aid to navigation, however there are improvements that can be made. After research and surveys we have attempted to present opportunities for improvement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av Referanseruter for Kystnavigasjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel