Selvbevisst Fantasy - En metafiksjonell lesning av The Malazan Book of the Fallen; byggesteiner til en bedre forståelse av fantasy
Abstract
Dagens akademiske forståelse av fantasygenren er mangelfull og lider av et dårlig utviklet begrep om hva fantasy er. Fantasy har økt kraftig i popularitet siden 60-tallet, og genren har forplantet seg til andre utrykk som spill og film. Fantasy blir stadig mer selvbevisst, en utvikling dagens forståelse av genren mangler begreper for å drøfte. Avhandlingen forsøker å bidra med byggesteiner til en bedre forståelse av fatnasygeneren. En analyse av Steven Eriksons Toll the Hounds (2008), den åttende boken i The Malazan Book of the Fallen (1999-2011), som et metafiktivt verk belegger min kritikk av dagens forståelse av genren og danner et grunnlag for å bidra med et bedre begrep om genren.
Et rammeverk av Northop Frye og Jacques Derrida gjør det mulig å drøfte større litteraturhistoriske bevegelser, men også å fokusere på hvordan enkelte verker skiller seg fra disse.
Patricia Waughs og Linda Hucheons metafiksjonsbegreper er bedre egnet for å forstå den økende graden av selvbevissthet genrehistorikken vitner om enn dagens forståelse av fantasy. Med dette grunnlaget kan den første byggesteinen etableres, en alternativ genrehistorikk som vektlegger et mangfold og forskjellige strømninger innen genren. Den andre byggesteinen er det første steget mot en definisjon som vektlegger leserens reaksjoner til fiksjonen gjennom “sense of wonder”-begrepet.
Analysen av Toll the Hounds viser et verk som er bevist på seg selv som en del av fantasy genren, og bruker og bryter konvensjoner til å skape reaksjoner hos leseren. Den eksplisitt metafiksjonelle dimensjonen i verket bruker konvensjoner til å kommentere på konvensjonelle grep i genren og til en viss grad rydde vei for nye.