Med historien som bakteppe
Abstract
Denne oppgaven har tatt for seg analyser av to av Johan Falkbergets romaner;
Eli Sjursdotter og Nattens brød: An-Magritt. Målet har vært å vise hvordan Falkbergets historiske framstilling av kjønnsroller er i samsvar med de faktiske historiske forho
ldene. En viktig forutsetning for forståelsen av romanene, er hvordan kvinnenes posisjon i samfunnet var på 1600- og 1700- tallet, men også hvilke hendelser som kunne vært med å prege samfunnet på 1600- og 1700- tallet; kriger med påfølgende økonomiske trange tider kunne påvirke alle.
Oppgaven vil være inspirert av nyhistoristik litteraturteori. Derfor vil også Falkbergets egen samtid være viktig for å forstå romanene.
Falkberget bruker samtidige hendelser som han plasserer i en historisk kontekst i sine
romaner for å vise at han var i stand til å se sammenhengen mellom ulike hendelser over tid. Falkberget viser med det at enkelte ting vil kunne gjenta seg gjennom historien.
Oppgaven har vist hvordan Falkberget skildret samfunnet på 1600- og 1700- tallet,
hvilke hendelser som preget perioden, men også hvordan kjønnsrollene var fordelt. Gjennom dette prosjektet har jeg vist også hvordan Falkbergets bøker kan brukes i
historieundervisningen i skolen. Dette, sammen med oppgaven i seg selv, er en måte
å aktualisere Falkbergets litteratur igjen. Gjennom å vise hvordan elever kan lære historie også gjennom skjønnlitteratur.