"Vi gjør ikke alltid rett, men vi handler med tanke på barnets beste". En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagog og barnehagelærer arbeider med inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser samtidig som man ivaretar barnets individualitet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/294355Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for valg av oppgave bunner i at jeg gjennom jobb i barnehagen og praksis perioder har sett veldig forskjellige måter å skape et inkluderende fellesskap rundt barn med autismespektersforstyrrelser (ASF). Dette er også noe av grunnen for karrierevalget jeg har gjort. Jeg ønsker å skape en positiv tilværelse for barn med ASF der de er en naturlige del av mangfoldet i en barnegruppe. Formålet med oppgaven min er å undersøke hvordan barnehagelærer og spesialpedagog arbeider for å inkludere barn med ASF i barnehagen, samtidig som man ivaretar barnets individuelle behov. Problemstillingen ble da «Hvordan arbeider spesialpedagog og barnehagelærer med inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser samtidig som man ivaretar barnets individualitet?»
Metode: Jeg har benyttet meg av kvalitativ metode og et semistrukturert forskningsintervju i innsamling av data. Informantene mine består av to barnehagelærere og en spesialpedagog, dette for å skape et mer nyansert bilde av arbeidsmetoder og erfaring. Jeg benyttet meg av lydopptak og digital oppbevaring av rådata. Intervjuene ble transkribert ordrett, deretter kodet og kategorisert for å kunne se utsagnene i en større sammenheng.
Funn: Relasjon mellom voksne og barn er av stor betydning for å skape trygghet og forutsigbarhet. Noe som er nødvendig for å skape mestringstro hos barnet og skape positive erfaringer med andre barn og voksne. Det er mange etiske utfordringer man møter i arbeid med barn med ASF. Både ovenfor ivaretagelse av barnet, men også forhold til det øvrige personalet i barnehagen. Jobben kan derfor ofte føles krevende og ensom. Relasjon, mestring og etikk står i et gjensidig avhengighets forhold til tilrettelegging og inkluderingsbegrepet. Det er viktig å kunne tenke helhetlig, samtidig som man er individ rettet.
Konklusjon: Det krevende å skulle tilrettelegge for inkludering av barn med ASF i barnehagen. Det er viktig å bygge trygge relasjoner med barna for å kunne tilrettelegge for mestring og inkludering i sosialt fellesskap. Forutsigbarhet og oversikt er sentrale elementer i inkluderingsprosessen av barn med ASF. Det er av stor betydning for inkluderingen at alle på avdelingen er med, dette betyr holdningsarbeid og utvikling hos alle involverte. Det å kunne se barnet som en ressurs for barnegruppa og som en naturlig del av mangfoldet er av stor betydning for inkluderingsprosessen.