"Generasjon prestasjon". En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av kontekstuelt press, deres selvoppfatning, psykiske helse og selvverd
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/294281Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har hatt til hensikt å studere ungdomsskoleelevers opplevelse av press i
tilknytning til deres selvoppfatning, utvalgte dimensjoner av psykisk helse representert ved
nedstemthet og lykkefølelse, samt deres selvverd.
Studien tar utgangspunkt i kvantitative data samlet inn i forbindelse med et større prosjekt på
Pedagogisk institutt ved NTNU. Utvalget er et bekvemmelighetsutvalg bestående av 2001
elever fordelt på tretten ungdomsskoler i Midt-Norge med en svarprosent på 80.16. For å
besvare problemstillingen har jeg utviklet en teoretisk modell basert på studiens variabler,
som ble testet empirisk gjennom en sti-analyse.
Funnene indikerer at ungdomsskoleelevenes opplevelse av skolerelatert press i liten grad er
knyttet til karakterer og skolefaglige selvoppfatning. En stor andel av elevene rapporterer at
de opplever krav og press i forhold til å arbeide mer med skolefagene eller gjøre det bedre på
skolen. En vesentlig mindre andel rapporterer om opplevd press knyttet til kropp og utseende,
og dette er svært positive funn. Elevenes selvoppfatning, både skolefaglig og fysisk viser seg
å være av betydning for elevenes psykiske helse og selvverd, spesielt den fysiske
selvoppfatningen. Det er elevenes fysiske selvoppfatning, som gjennomsnittlig er god, som er
sterkest relatert til de resterende variablene undersøkt i studien. Resultatene viser at selv om
ungdomsskoleelevene i liten grad rapporterer om et opplevd press knyttet til sitt fysiske
utseende, så er dette et område som er viktig for deres selvverd; den totale verdsettingen av
seg selv.