Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIbsen, Stine
dc.date.accessioned2015-08-03T12:26:34Z
dc.date.available2015-08-03T12:26:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294267
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er hva sykehuslærere vektlegger og vurdere som viktig når de gir undervisning til kreftsyke elever. Det ble gjennomført en kvalitativ forskningmed observasjon og intervju av fire sykehuslærere på en bestemt sykehusskole. Intervjuspørsmålene handlet om hva lærerne tenker over når de gir undervisning, og hvordan de forholder seg til elevens sykdom, foreldre, og hjemmeskolen. Teorien er baserer seg mye fra Skaalvik og Skaalvik (2011,2012), om motivasjon, medbestemmelse, og mestringsopplevelser. Dette er temaer som kom fram i intervjuetmed sykehuslærerne. På sykehusskolen ble det diskutert mye om hvor mye av undervisningen som skulle bestå av sosialisering. Derfor vil også dette bli nevnt i teorien. Sykehusskolen er et viktig sted for eleven, både for å få fokus vekk fra selve sykdommen, og for å gjøre hverdagen så normal som mulig. I forskningen kom det fram at det er viktig at skolen blir en positiv opplevelse for eleven. Sykehuslærerne brukte medbestemmelse og mestringsopplevelser som strategier for å øke eleven motivasjon, og skape positive opplevelser. Når et barn får kreft, vil de få et stort fravær på hjemmeskolen. Det vil ikke være så lett for denne eleven å holde kontakt med elevene på hjemmeskolen, eller andre venner. På sykehusskolen vil det ikke være så mange barn, eller andre jevnaldrene å kunne sosialiser seg med. Derfor jobbet sykehuslærerne med å opprettholde kontakten med elevene på hjemmeskolen. I tillegg er det viktig at sykehuslærere ikke prioriterer bare fag, men også trivselsaktiviteter med dem, eller andre elever på sykehusskolen. Det er viktig at sykehusskolen ikke bare hjelper eleven til å henge med faglig, men også det sosiale.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Det er ikke lov å grue seg til å komme på sykehusskolen" - En kvalitativ studie av fire sykehuslæreres fortellinger om hva som er viktig ved undervisning av elever med kreftnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel