• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det er ikke lov å grue seg til å komme på sykehusskolen" - En kvalitativ studie av fire sykehuslæreres fortellinger om hva som er viktig ved undervisning av elever med kreft

Ibsen, Stine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Stine Ibsen.pdf (744.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/294267
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2678]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er hva sykehuslærere vektlegger og vurdere som viktig når de gir undervisning til kreftsyke elever. Det ble gjennomført en kvalitativ forskningmed observasjon og intervju av fire sykehuslærere på en bestemt sykehusskole.

Intervjuspørsmålene handlet om hva lærerne tenker over når de gir undervisning, og hvordan de forholder seg til elevens sykdom, foreldre, og hjemmeskolen.

Teorien er baserer seg mye fra Skaalvik og Skaalvik (2011,2012), om motivasjon, medbestemmelse, og mestringsopplevelser. Dette er temaer som kom fram i intervjuetmed sykehuslærerne. På sykehusskolen ble det diskutert mye om hvor mye av undervisningen som skulle bestå av sosialisering. Derfor vil også dette bli nevnt i teorien.

Sykehusskolen er et viktig sted for eleven, både for å få fokus vekk fra selve sykdommen, og for å gjøre hverdagen så normal som mulig. I forskningen kom det fram at det er viktig at skolen blir en positiv opplevelse for eleven. Sykehuslærerne brukte medbestemmelse og mestringsopplevelser som strategier for å øke eleven motivasjon, og skape positive opplevelser. Når et barn får kreft, vil de få et stort fravær på hjemmeskolen. Det vil ikke være så lett for denne eleven å holde kontakt med elevene på hjemmeskolen, eller andre venner. På sykehusskolen vil det ikke være så mange barn, eller andre jevnaldrene å kunne sosialiser seg med. Derfor jobbet sykehuslærerne med å opprettholde kontakten med elevene på hjemmeskolen. I tillegg er det viktig at sykehuslærere ikke prioriterer bare fag, men også trivselsaktiviteter med dem, eller andre elever på sykehusskolen. Det er viktig at sykehusskolen ikke bare hjelper eleven til å henge med faglig, men også det sosiale.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit