dc.description.abstract | I denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få en dypere forståelse for det arbeidet
pedagoger legger i og rundt tidlig innsats og tilpasset opplæring for å forebygge lese- og
skrivevansker i begynneropplæringen i lesing. Jeg har dermed rettet søkelyset mot tre læreres
erfaringer, tanker og praksis på dette området. Prosjektets overordnede mål har vært å bidra
med perspektiver på det forebyggende arbeidet som gjøres i begynneropplæringen, og som
kan være nyttig for andre pedagoger i lignende situasjoner. På bakgrunn av dette har jeg
arbeidet ut fra følgende problemstilling:
Hvilke faktorer vektlegger tre pedagoger i tidlig innsats og tilpasset opplæring for å
forebygge lese- og skrivevansker i begynneropplæringen, og samsvarer deres tanker,
erfaringer og praksis med relevant forskning og teori på området?
Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming, der innsamlingen av data
fant sted gjennom tre halvstrukturerte intervjuer. Denne forskningsmetoden ble foretrukket da
oppgavens problemstilling forutsetter en åpen tilnærming til forskningsfeltet, og fordi
metoden egner seg spesielt godt til å få innsikt i forskningsdeltakernes tanker, følelser og
erfaringer. Forskningsdeltakerne i dette prosjektet var tre pedagoger som arbeider på første og
andre klassetrinn i grunnskolen.
Resultatene i denne studien viser at det er fire faktorer som særlig trekkes frem som
essensielle i arbeidet med forebygging av lese- og skrivevansker i begynneropplæringen i
lesing. Disse fire faktorene er i oppgaven presentert gjennom disse fire kategoriene: (1)
Tilpasning til lesenivå, (2) Skape leselyst gjennom forventning om mestring, motivasjon og
interesse, (3) Tidlig utvikling av gode språklige ferdigheter og (4) Foreldresamarbeid som
nøkkelfaktor. Funnene og resultatene underbygger med andre ord at det er vesentlig i arbeidet
med å hindre at vansker oppstår og/eller utvikler seg, å arbeide bevisst med å tilpasse
leseundervisningen til elevenes individuelle lesenivå, ta utgangspunkt i elevenes motivasjon,
interesser og mestringsforventninger, skape grunnlag for en god og tidlig utvikling av språklig
bevissthet og språklige ferdigheter, samt det å inkludere og bruke elevenes foreldre og
foresatte som aktive samarbeidspartnere i alle deler av leseopplæringen. Disse fire faktorene
har i oppgaven blitt drøftet opp mot teori på området, og det fremkommer av denne drøftingen
at pedagogenes tanker, erfaringer og praksis samsvarer med relevant teori og forskning. | nb_NO |