dc.description.abstract | I denne studien har søkelyset blitt rettet mot leseopplæring på 1.trinn. Begynneropplæringen i
lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, som er et nødvendig
grunnlag for personlig og faglig utvikling (Utdanningsdirektoratet, 2012b). Studiens formål
har vært å undersøke læreres perspektiv på hva som er viktig å legge vekt på i
leseopplæringen på 1. trinn. Med utgangspunkt i dette bygger denne studien på følgende
problemstilling:
«Hva vektlegger tre lærere i leseopplæringen på 1. trinn, for at elevene skal utvikle gode
leseferdigheter?»
For å belyse problemstillingen ble det benyttet kvalitativ forskningsmetode. Data ble samlet
inn hovedsakelig ved hjelp av semistrukturerte intervju med tre lærere som har erfaring med
begynneropplæring i lesing, og som arbeider på 1.trinn i inneværende skoleår. Deltakende
observasjon ble benyttet som sekundær datainnsamlingsmetode. Teori om lesing,
leseutvikling og leseopplæring utgjør studiens teoretiske rammeverk.
Funnene i denne studien viser at lærerne i leseopplæringen på 1. trinn legger vekt på 1) å
styrke elevenes språklige ferdigheter, 2) å ha et godt samarbeid med foreldre og 3) å følge
med på elevenes leseutvikling. Lærerne ga uttrykk for at språklige ferdigheter, i form av
fonologisk bevissthet, bokstavkunnskap og ordforråd, danner et viktig grunnlag for
tilegnelsen av leseferdigheter. Videre uttrykte de at et godt samarbeid med foreldre er viktig
for kontinuitet i leseopplæringen, for å fange opp vansker og for å skape og opprettholde
leselyst hos elevene. Det siste funnet viser at lærerne er opptatt av kontinuerlig å følge med på
elevenes leseutvikling på ulike måter, for slik å kunne tilpasse leseopplæringen til den enkelte
elev. | nb_NO |