Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBoks, Casper
dc.contributor.advisorTrondsen, June Kyong
dc.contributor.authorJanøy, Kamilla
dc.date.accessioned2021-12-16T18:21:25Z
dc.date.available2021-12-16T18:21:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:73563866:25505777
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834798
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på å utforske muligheter for å begrense ufrivillig spredning av nakenbilder blant ungdom. Spredning av nakenbilder er et problem som har økt de siste årene og er spesielt utbredt blant ungdom på tross av at det er ulovlig. De som opplever å få nakenbildet sitt delt kan oppleve det som svært mentalt belastende og det er derfor interessant å undersøke om det er mulig å begrense spredning. I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan designintervensjoner kan bidra til å begrense ufrivillig spredning gjennom en double diamond designprosess. Jeg startet prosjektet med å samle informasjon om temaet fra ungdomsskoleelever ved bruk av interaktive innsamlingsmetoder som for eksempel cultural probes. I tillegg har jeg utført intervjuer med eksperter fra ulike fagmiljø. Denne informasjonen ble deretter behandlet ved hjelp av affinitetskartlegging og empatikart for å finne gjennomgående temaer, sammenstille innsikter og identifisere de viktigste problemområdene. Basert på denne innsiktsfasen oppdaget jeg at spredning av nakenbilder ofte blir motivert av sosiale insentiver og at utøverne pleier å rettferdiggjøre spredningen for seg selv. Spredning av nakenbilder er ikke sosialt akseptert blant de fleste ungdommer, men blir oppfordret i inn-grupper hvor det er ansett som kult å dele nakenbilder. På tross av at spredning av nakenbilder er ulovlig og ikke er allment akseptert får sjeldent sprederne noen nevneverdige negative sosiale eller rettslige konsekvenser på grunn av spredningen. De utsatte derimot blir i stor grad dømt av sine jevnaldrende som kan føre til at de føler seg skamfulle og isolerer seg. Man burde derfor prøve å skifte fokuset over på utøverne da det er de som har gjort noe galt og prøve å skape sympati for de utsatte. Idégenereringsprosessen startet med en samskapingsworkshop med deltakere fra forskjellige fagmiljø som har en tilknytning til ungdommer og/eller spredning. Deltakerne diskuterte og idémyldret mulige løsninger for å motvirke ufrivillig spredning av nakenbilder. Sammen med innsiktsfasen initierte denne workshopen en brainstormingsprosess som resulterte i at søkelyset falt på en brettspill-løsning. Formålet med denne løsningen er å gi ungdom mer kunnskap om temaet gjennom interaksjon, spill og lek. For å utvikle dette spillet lagde jeg først et minimum viable product (MVP) hvor jeg utviklet spillelementer med utgangspunkt i nøkkelinnsiktene. Denne MVPen gjennomgikk deretter flere iterasjoner basert på spilltester av blant annet ungdomsskoleelever for å forbedre spillopplevelse og læringsutbytte. Denne prosessen resulterte i et brettspill som kan brukes i seksualundervisningen for å lære ungdommene om spredning av nakenbilder. Spillet setter spillerne inn i situasjonen til en som får nakenbildet sitt delt for å skape sympati for de utsatte. Videre har spillet flere elementer som legger vekt på at man ikke skal dele andres nakenbilder. Spillet fikk hovedsakelige gode tilbakemeldinger fra både ungdommene og potensiell innkjøper som tilsier at spillet kan ha potensiale for å begrense ufrivillig spredning av nakenbilder.
dc.description.abstractThis master’s thesis focuses on exploring possibilities of limiting non-consensual dissemination of nude photos among youths. Sharing nude photos is a problem that has become more prevalent during the last years and is particularly common among youths despite the fact that it is illegal. Many victims of dissemination report that it has had a damaging effect on their mental health. Therefore it’s interesting to explore if it’s possible to limit dissemination. In this master’s thesis I explore how design interventions can contribute to limit dissemination through a double diamond design process. I started the project with gathering information on the subject from students at middle schools using interactive design methods such as cultural probes. In addition I conducted interviews with experts from different disciplines. This information was then sorted using affinity mapping and empathy maps to find recurring themes, compile insights and identify the most important problem areas. Based on the insight phase I discovered that dissemination of nude photos often is motivated by social incentives and that the perpetrators usually justifies their actions to themselves. Disseminating nude photos isn’t socially acceptable among most youths, but is encouraged among in-groups where it’s considered cool. Despite the fact that image-based sexual abuse is illegal and that it’s not commonly accepted, perpetrators seldom face legal or noteworthy social repercussions for their actions. The victims, however, is to a large extent judged by their peers which can cause a sense of shame and a need to isolate oneself. One should therefore try to shift the focus on to the perpetrators since they are the ones who have committed a crime and try to create empathy for the victims. The brainstorming phase started with a co-creation workshop with participants from different disciplines who have experience with youths and/or non-consensual dissemination. The participants discussed the subject and brainstormed possible solutions to reduce dissemination of nude photos. Together with the insight phase this workshop initiated a brainstorming process which resulted in a board game solution. The purpose of this solution is to give youths more knowledge on the subject through interaction and play. To develop this game I first made a minimum viable product (MVP) to which I developed the elements based on the key insights. This MVP was then iterated several times based on playtests with among others middle school students to improve game experience and learning outcomes. This process resulted in a board game which can be utilized in sex education to teach youths about dissemination of nude photos. The game puts the player in the place of someone who has experienced that their nude photo has been shared beyond their control to create sympathy for victims. Furthermore it has several elements that emphasize that you shouldn’t share nude photos. The game recieved mainly positive feedback from the youths and staff at the middle-school which suggests that the game potentially can contribute to limit non-consensual dissemination of nude photos.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKort om nudes - Utforskning av hvordan designintervensjoner kan hindre ufrivillig spredning av nakenbilder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel