dc.contributor.advisor | Farshchian, Babak A. | |
dc.contributor.author | Ringdal, Nora Othilie | |
dc.date.accessioned | 2021-11-11T18:20:15Z | |
dc.date.available | 2021-11-11T18:20:15Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:74730513:14781400 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2829214 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker prosessen for implementering av en generisk platform i offentlig
sektor. Målet med studien er å få en bedre forståelse av rollen til testing i platformiseringsprosesser og hvordan det bidrar til deltakelse. En case-studie ble gjennomført på
Helseplattformen, en generisk plattform som skal innføre felles journalløsning for primærog spesialisthelsetjenesten i Midt-Norge. Som en del av det nasjonale målbildet "Én innbygger - én journal", er Helseplattformen et pilotprosjekt for resten av landet. Helseplattformen leveres av amerikanske Epic Systems Corporation, og på deres "foundation system"
skal det bygges et stort antall applikasjoner og integrasjoner for å tilpasse plattformen det
norske helsesystemet. Det er forsket mye på verdien av å involvere brukere i systemutviklingsprosjekter, men deltakelse i stor-skala prosjekter er et langt mindre utforsket område.
Ettersom slike prosjekter ofte skaper utfordringer knyttet til deltakelse, vil en økt forståelse
av deltakelsesprosessen i Helseplattformen være nyttig for fremtidige utviklingsprosjekter,
både i privat og offentlig sektor.
Funnene viser at testing er en aktivitet for deltakelse som kanskje har blitt viktigere etterhvert som flere har adoptert platformmodellen. Kunnskapen som behøves for å tilpasse
en plattform er distribuert, og distansen mellom kjernen og periferien kan øke på grunn av
språk, terminologi, og kontekst for helsetjenester. Funnene indikerer også at leverandørens
predefinerte og formelle roller og kommunikasjonsstrukturer påvirker implementasjonsprosessen. | |
dc.description.abstract | This study examine the process of implementing a generic platform in the public sector.
The aim is to better understand the role of testing in platformization processes and how it
contributes to participation. A case study was conducted on Helseplattformen as a generic
platform that is currently being implemented in Central Norway. The aim of Helseplattformen is to introduce a common electronic health record (EHR) for primary and secondary
health care. As part of the national objective "Én innbygger - én journal", Helseplattformen will serve as a pilot project for the rest of the country. Epic Systems Corporation
is the vendor of Helseplattformen that will provide the generic core as a foundation for
building a large number of applications and integrations. A number of studies have emphasized the value of involving future users in system development processes. However,
user participation in large-scale projects is a far less explored area. Such projects often
creates challenges related to participation which is why a deeper understanding of the participation process in Helseplattformen would be useful for a number of future development
projects, in both the private and public sector.
The findings from this research show that testing is an activity for participation that
perhaps has become increasingly important as platform models are being adopted. The
knowledge needed to customize a platform is distributed and the distance between the
core and periphery might increase due to language, terminology, and the context of health
care services. The findings also indicate that the vendor’s predefined and formal roles and
communication structures might challenge the implementation process. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Participatory Customization of Platforms in the Public Sector | |
dc.type | Master thesis | |