Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrevland, Frode
dc.contributor.authorKjeilen, Håvard Nyheim
dc.date.accessioned2021-11-10T18:19:46Z
dc.date.available2021-11-10T18:19:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80598430:17104218
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2828947
dc.description.abstractEffektiv utnyttelse og overføring av erfaringer og kunnskap i en bedrift, er en forutsetning for suksess i et marked i stadig endring. Gjennomføringen av prosjekter skaper erfaringer og kunnskap som bedrifter kan bruke til å unngå å finne opp hjulet på nytt for hvert prosjekt. Formålet med denne studien har vært økt forståelse for rollen erfaringsoverføring spiller i byggebransjen, samt finne ut hvilke hindre som må overkommes for god erfaringsoverføring. En rekke ulike aktører er involvert i byggeprosjekter, men i denne studien er det valgt å fokusere på intern erfaringsoverføring hos entreprenører. Studien er en tversnittsundersøkelse av erfaringsoverføring i byggebransjen. En induktiv og kvalitativ tilnærming er benyttet, da formålet er økt forståelse og innsikt om erfaringsoverføring. Data er samlet inn fra 6 semistrukturerte intervjuer med 7 informanter fra ulike entreprenører. Intervjuene har belyst godt hvilken rolle erfaringsoverføring har hos bedrifter i byggebransjen, samt en rekke utfordringer og hindre for erfaringsoverføring i byggebransjen. Det må også nevnes at selv om intervjuene har vært en god kilde til informasjon, har studien et noe begrenset utvalg. Blant informantene ble rollen til erfaringsoverføring beskrevet som et verktøy, eller en metode, for bedriften til å lære av egen praksis -- både av hva som gjøres feil og riktig. Erfaringsoverføring krever at erfaringer dokumenteres, gjøres tilgjengelig og at en læringsprosess finner sted i organisasjonen. En sentral del av hvor viktig og nyttig erfaringsoverføring er i en organisasjon, avhenger av hvor stor del av organisasjonen som kan benytte erfaringen. Formalisert erfaringsoverføring er å foretrekke da det muliggjør formidling til organisasjonen som helhet. Studien har også identifisert andre viktige faktorer knyttet til erfaringsoverføring. Deling og overføring av erfaringer krever tilstrekkelig tid, noe man ofte ikke har. Særlig tre faktorer relatert til tidsbruk har blitt identifisert som hindre. De er at prosjektdeltakere ikke har nok til til å dele og overføre erfaringer, prosjektdeltakere flyttes for fort videre på nye prosjekter etter prosjektslutt, og erfaringer overføres for sent, med fare for at man helt eller delvis har glemt dem. Ledelse og kultur spiller også en viktig rolle når det kommer til erfaringsoverføring. Erfaringsoverføring må prioriteres av ledelsen, og formaliseres i bedriften. Hvis andre arbeidsoppgaver prioriteres høyere av ledelsen enn arbeid med erfaringsdeling og -overføring, vil det være en begrensing. I tillegg til ytre eller eksterne faktorer, er erfaringsoverføring også svært personavhengig.
dc.description.abstractEffective utilization and transfer of knowledge and experiences within a company is a prerequisite for success in a constantly changing market. Conducting projects creates experiences and knowledge that companies can use to avoid reinventing the wheel for each new project. The purpose of this research has been to increase the understanding of the role that knowledge transfer plays in the construction industry, as well as finding out which obstacles must be overcomed for efficient transfer of knowledge. The research chooses to focus on internal knowledge transfer within contractors. The research is a cross-sectional study of knowledge transfer within the construction industry. An inductive and qualitative approach has been used, as the purpose of the research is increased understanding of and insight about the transfer of knowledge. Data were collected from 6 semi-structured interviews with 7 informants from different Norwegian contractors. The interviews have highlighted the role knowledge transfer has at companies in the construction industry, as well as several challenges and obstacles to the transfer of knowledge and experiences in the construction industry. Among the informants, the role of knowledge transfer was described as a tool, or a method, for the company to learn from its own practice -- both from what is done wrong and right. Knowledge transfer requires that experiences are documented, made available, and that a learning process takes place within the organization. The importance and usefulness of knowledge transfer depends on how large a part of the organization that can utilize the knowledge and experiences. Formalized transfer of experience is preferable as it enables distribution of knowledge to the whole organization. The research has also identified other important factors related to knowledge transfer. The distribution and transfer of knowledge requires that enough time be set aside. This is often not the case. Three factors related to time use have been identified as hindrances. These are that project participants do not have enough time to share and transfer experiences, project participants are moved on to new projects too quickly after the end of projects, and experiences are transferred too late, with the risk that they are forgotten. Management and corporate culture also play an important role when it comes to transferring knowledge. Knowledge transfer must be prioritized by management and formalized in the company. If other work tasks are given higher priority by the management than work with sharing and transferring experience, the knowledge transfer will be limited. In addition to external factors, experience transfer is also very person dependent.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErfaringsoverføring i byggebransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel