Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBryne, Lars Petter
dc.contributor.advisorKleppe, Paul Steffen
dc.contributor.advisorLien, Håvard
dc.contributor.advisorOsen, Ottar
dc.contributor.authorGaldames, Katherine
dc.contributor.authorMyhre, Endre
dc.date.accessioned2021-11-04T18:20:08Z
dc.date.available2021-11-04T18:20:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81816687:81818112
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2828024
dc.description.abstractI denne oppgaven blir det utviklet flere konsepter for en fjernstyrt farkost, også kalt ROV (Remotely operated vehicle), som skal slepes fra båt, og styres opp og ned i dybden. Sammen med veiledere ble det valgt et konsept som skulle videreutvikles, og som det skulle bygges en prototype av. Med en slepe-ROV kan en oppnå fordeler som enklere tilvirkning og lavere kostnader. Dette kan bidra med å gjøre det enklere å drive forskning, søk, og miljøarbeid i havet. Gjennom dialog med en brukerprofil, ble det laget en oversikt over prioriterte egenskaper for en slepe-ROV. Disse egenskapene ble brukt som grunnlag i design-prosessen. Materialvalgene ble i hovedsak syrefaste rørdeler på grunn av sikre metoder for å holde tett, og motstand mot korrosjon. Det ble utviklet et fleksibelt konsept med moduler som kan settes sammen som en ønsker. Det blir brukt vinger i hydrofoil-profiler som aktuatorer for dybdestyring. Vingene drives av steppermotorer med gir-reduksjon. Nedstenginger som følge av covid19-utbrudd begrenset tilgangen til NTNU i Ålesund. Dette medvirket til at det bare ble tid til å lage en av fire nødvendige moduler. Uten en ferdig prototype ble det ikke utført sjøtester av konseptet. Selv om det ikke ble bygget en ferdig prototype gir denne oppgaven en oppskrift på et konsept, og et grunnlag for videre testing og utvikling.
dc.description.abstractIn this thesis, several concepts for a remotely operated vehicle (ROV), that is towed from a boat and has depth steering, is developed. Together with supervisors, one concept was chosen to be further developed and to build a prototype of. With a towed ROV, one can achieve benefits like easier manufacturing and lower costs. This can make research, search, and environmental work at sea easier. Through dialog with a user profile, it was made an overview of prioritized properties for a towed ROV. These properties were the basis for the design process. Stainless steel and pipe systems was chosen as materials because of secure sealing methods and resistance to corrosion. A flexible concept was developed with modules that can be put together as desired. Wings in hydrofoil profiles are used as actuators for depth control. The wings are driven by stepper motors with gear reduction. Shutdowns due to covid19 outbreaks restricted the access to facilities at NTNU in Ålesund. Therefore, the prototyping was limited to one out of four needed modules. Without a finished prototype, it was not performed any tests at sea. Although no finished prototype was built, this thesis provides a recipe for a concept, and a basis for further testing and development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign av slepe-ROV
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel