How to create accessible Virtual Reality (VR) experiences to aid young job seekers with career guidance
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2827060Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Arbeidsledigheten blant unge i Norge har økt de siste tiårene. Det er kritisk at flest mulig unge kan bidra med arbeidskraft mens demografien i landet blir eldre. Et samarbeid var startet mellom NAV og IMTEL hos NTNU for å skape apper i Virtuell Virkelighet som bruker spillelementer for å lære unge om arbeidsplasser og motivere dem til å søke jobb. Disse appene har blitt godt mottatt av unge, men har fortsatt problemer med tilgjengelighet. De krever dyrt utstyr for Virtuell Virkelighet som må kobles til kraftige datamaskiner. Pandemien som startet i 2019 har også satt begrensninger på bruk og deling av dette utstyret.
Denne masteroppgaven undersøker to måter å gjøre appene mer tilgjengelige. En av mulighetene er nytt Virtuell Virkelighet-utstyr som er billigere og ikke trenger en datamaskin for å fungere. Den andre muligheten er å lage en app som ikke krever Virtuell Virkelighet-utstyr i det hele tatt, og heller kjører på en datamaskin som et vanlig dataspill. Utviklingsprosessen til disse løsningene dokumenteres slik at den kan brukes for utvikling av andre pedagogiske apper. Konverteringen av applikasjonen fra SteamVR-rammeverket for Virtuell Virkelighet til Unity XR-rammeverket er spesielt merkverdig, siden Unity XR-rammeverket støtter all moderne Virtuell Virkelighets-utstyr og konverteringsprosessen ikke har vært dokumentert for pedagogiske apper tidligere. Den resulterende applikasjonen og teknologiene rundt den blir evaluert gjennom brukertesting og kvalitativ analyse fra utvikleren, og legger grunnarbeidet for å ha samme kodebase bak alle IMTELs pedagogiske apper. Growing unemployment among young adults in Norway has been a problem for decades. As the country's demographic gets older, it is crucial that as many youths as possible become part of the workforce. A collaboration between NAV and IMTEL at NTNU was created in order to engage young adults using applications made using new Virtual Reality technology and use game elements to inform them about career choices and motivate them into working life. However, the accessibility of these applications is a problem, as current apps require expensive Virtual Reality equipment connected to powerful computers, and the pandemic places further limitations on use of this equipment due to health concerns.
This master project investigates two potential improvements to accessibility: one being a cheaper, standalone VR device that does not require a computer to function, and the other omitting the VR equipment entirely to run on computers as regular computer games do. The development process of applying those solutions to an existing application is documented in order to support applying the solutions to other educational applications. The conversion of the VR variant of the game from the SteamVR framework to the Unity XR framework is especially noteworthy, as the framework provides support for all currently available VR devices and the process has yet to be explored for educational apps. The technologies and resulting application are evaluated through user testing and qualitative developer analysis, and ultimately lay the groundwork for future efforts of creating a unified codebase across IMTEL's educational applications to support development on existing and new applications.