Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav.
dc.contributor.authorGuttormsen, Eline.
dc.contributor.authorLarsen, Inga.
dc.date.accessioned2021-10-26T17:19:15Z
dc.date.available2021-10-26T17:19:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82201174:35451869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825803
dc.description.abstractKostnadsoverskridelser er en kjent utfordring innenfor jernbaneprosjektene, og i enkelte tilfeller resulterer overskridelsene i at prosjektene aldri blir realisert. Deler av InterCity-satsingen er et eksempel på dette hvor blant annet prislappen for Østfoldbanen har steget med 43 milliarder siden det ble tatt inn i Nasjonal Transportplan i 2013. I 2020 mottok også Bane NOR kritikk gjennom en rapport utført av riksrevisjonen, som peker på at kostnadskontrollen i norske jernbaneprosjekt er for dårlig. Vegsektoren opplever også utfordringer med tanke på ekspanderende kostnadsutvikling, men har i større grad en jernbane begynt å se seg etter nye og forbedrede måter å arbeide på. Nye Veier har per 2020 testet ut prosjekttilnærmingen Target Value Delivery (TVD) og/eller kontraktsformen Integrated Project Delivery (IPD) på to av sine prosjekter. Av tilbakemeldinger i nyhetsbildet ser det så langt ut til at dette har gitt positive effekter. Target Value Delivery skiller seg fra tradisjonell prosjekttilnærming ved at den ser på kostnad som en input og ikke som et resultat av prosjekteringen. TVD er også tatt i bruk på enkelte byggeprosjekter og det stilles derfor spørsmål til hvorfor en slik prosjekttilnærming ikke er testet innenfor jernbanesektoren. På bakgrunn av dette tar oppgaven for seg følgende problemstilling: «Hvordan bedre kostnadsstyring i jernbaneprosjekter gjennom bruk av TVD? Formålet med masteroppgaven er gjennom en kvalitativ studie å evaluere hvordan Target Value Delivery kan bidra til bedre kostnadskontroll i norske jernbaneprosjekt. For å kunne svare ut oppgavens problemstilling er det gjort en studie av dagens kostnadsstyring i jernbaneprosjekt, i tillegg til tidligere forskning på erfaringer med TVD. Av funnene som er gjort kommer det frem at Bane NOR har et omfattende system for kostnadsestimering og -styring, men at det stadig er utfordringer knyttet til kostnadsestimering i prosjekters tidligfase, blant annet grunnet lite tilgang på erfaringstall og underestimering av usikkerhet. Tidligere forskning og funn viser at TVD bidrar til et tettere samarbeid på tvers av aktørene, noe som åpner for en bedre informasjonsdeling. Tidligere forskning viser at prosjekter som anvender TVD i mindre grad går over kostnadsrammene, enn prosjekter som følger tradisjonell prosess. Dette fører videre til mer korrekte estimater og en bedre kontroll på kostnadsutviklingen. Funn viser at Bane NOR stiller seg positive til å ta i bruk TVD, og ved rett implementering kan denne prosjekttilnærmingen bidra til å bedre enkelte av utfordringene jernbanesektoren har med kostnadsstyring i dag.
dc.description.abstractOverspending is a common challenge in railway projects, and can in some cases lead to projects not being realized. Parts of the Norwegian InterCity railway project are good examples of this. One of these railways, Østfoldbanen, has experienced an increase in cost of 43 billion NOK since it was adopted into the national transport plan in 2013. In addition to this, Bane NOR was criticized by the Norwegian Office of the Auditor General in a 2020 report, stating the cost control in Norwegian railway projects is subpar. The road sector has experienced similar difficulties with expanding project costs, and has adopted newer and more efficient methods to a larger extent than the railway sector. Nye Veier has evaluated the Target Value Delivery (TVD) approach and/or the Integrated Project Delivery (IPD) form of contract in two projects per 2020. This appears to have yielded positive results, judging from feedback published in public news outlets. Target Value Delivery separates itself from traditional approaches by viewing cost as an input, and not as a result of project planning. TVD has also been utilized in construction projects, which begs the question of why it has not been trialed within the railway sector. This thesis addresses the following issue: “How can one improve cost control in railway projects by utilizing TVD?” The purpose of this master’s thesis is to evaluate how Target Value Delivery can contribute to better cost control in Norwegian railway projects through a qualitative study. To provide an answer to this issue, a study on current cost control measures in railway projects, as well as existing research on experience with TVD has been performed. Among other things, the findings of this study shows that Bane NOR has a comprehensive system for estimating and controlling cost. However, there are frequent difficulties related to estimating cost in the early stages of a project, partly due to lack of experience data and underestimating project risk. Existing research and findings show that TVD leads to closer cooperation between project members, which enables more efficient information sharing. Existing research also shows a lesser degree of overspending in projects that utilize TVD compared to those with a more traditional project approach. This in turn leads to more accurate estimates and better cost control. Findings in this thesis show that Bane NOR is positive regarding utilization of TVD. Given the right implementation, this project approach could contribute to improving certain cost control issues that exist within railway today.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKostnadskontroll i jernbaneprosjekt ved bruk av Target Value Delivery (TVD)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel