Towards Teaching Neuroanatomy in Collaborative Augmented Reality
Abstract
Denne masteroppgave har som mål å utrede om utvided-virkelighetsteknologi (AR) kan brukes som læringsværktøy innen nevroanatomi for medisinstudenter. Applikasjonen, Nevrolens er utviklet med funsksjonalitet som etterlikner en konvensjonel rotte hjerne disseksjon, så vell som verktøy for samhandling for studenter og undervisere for å simulere et undervisningsmiljø.Avhandlingen vil unforske implementeringen av et slikt sytstem, samt hvordan det presterer i læringssammenheng.På tross av begrensede resultater, kan det trekkes sluttning om at applikasjonen har læringsverdi for medisinstudenter og at et slikt AR system kan være enkle i bruk for brukere uten erfaring med AR fra før. This study aims to explore whether Augmented Reality can be used as a tool for medical students learning neuroanatomy. A application, \textit{Nevrolens}, was created with features approximating a conventional rat brain dissection, as well as a collaboration tools for students and educators to cooperate to simulate a lecturing environment. The thesis will explore the implementation of such a system, as well as how it performs in educational settings, and its possible use as a tool for remote learning.While the results from this study are limited, they indicate the application to be of value in educating lower level medical students and that a AR system of this scope can be simple in use even for users with no prior experience with AR devices.