dc.description.abstract | Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan kollegaer opplever at de gir hverandre
motivasjon. Mitt utgangspunkt var problemstillingen: "Hvordan opplever
medarbeidere at kollegastøtte påvirker trivsel og engasjement på arbeidsplassen?".
Denne studien har fokusert på hvordan medarbeidere opplever at de gjensidig
påvirker hverandre i hverdagen. Med utgangspunkt i relasjonsteori og
motivasjonsteori har jeg undersøkt hvordan kollegaer oppfyller grunnleggende behov
for autonomi, kompetanse og tilhørighet hos hverandre.
Ved å bruke en fenomenologisk undersøkelsesmetode har jeg dybdeintervjuet fem
forskningsdeltakere. Målet var å fange deres opplevelse av kollegastøtte.
Forskningsarbeidet er preget av mine egne perspektiver, refleksjoner og tolkninger
siden forskeren er det viktigste forskningsinstrumentet i fenomenologi. I analysen
kom jeg frem til fem kategorier som jeg har presentert og drøftet opp mot
motivasjons- og relasjonsteori; autonomi, kompetanse, tilhørighet, tillit og
motivasjon.
Med utgangspunkt i "Self-determination theory" (Gagné & Deci, 2005) fant jeg at
kollegaer i tillitsrelasjoner kan motivere hverandre gjensidig. Denne teorien viser
hvordan tilfredsstillelse av behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet har
potensiale til å øke ytre motivasjon til et nivå der det ligner indre motivasjon. Ved å
hjelpe og støtte hverandre gir kollegaer hverandre autonomi og tilfører hverandre
kompetanse. Begge disse komponentene er viktige for engasjement og motivasjon
(Wormnes & Manger, 2005). Kollegaer øker hverandres autonomi og kompetanse
gjennom sparring og tilbakemeldinger. I undersøkelsen fant jeg at tilhørighet er den
viktigste faktoren for engasjement hos forskningsdeltakerne. Gjennom den sosiale
relasjonen med sine kollegaer opplever de å bli sett, og å ha verdi for andre.
Tilfredsstillelse av behovene for tilhørighet, autonomi og kompetanse foregår i et
gjensidig samspill tuftet på tillitsforhold mellom kollegaer. Kollegastøtte, autonomi
og læremuligheter påvirker jobbengasjement (Bakker & Leiter, 2010), mens
læremuligheter og vitalitet (positivitet) påvirker trivsel (Schaufeli & Bakker, 2010).
Jeg finner derfor at kollegastøtte oppleves å være spesielt viktig for trivsel og
engasjement på arbeidsplassen. | nb_NO |