Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGudkova, Tatiana I.
dc.date.accessioned2015-03-26T10:28:40Z
dc.date.available2015-03-26T10:28:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/280264
dc.description.abstractFormidling og produksjon av kunst og kultur for barn og unge har vært et satsingsområde i norsk kulturpolitikk i flere år. Et sentralt prosjekt i dette arbeidet er Den kulturelle skolesekken (DKS). INK 2013 er et eget prosjekt under DKS. INK står for inkludering og er rettet inn mot barn og unge med spesielle behov. Ni kunstprosjekter har fått støtte gjennom INK 2013 for å lage piloter som prøves ut for barn og unge med spesielle behov. Gjennom mitt masterarbeid har jeg fulgt dette prosjektet. Hensikten med denne studien er å få bedre innsikt i hvordan profesjonelle kunstnere opplever kunstformidling for barn og unge med spesielle behov. Følgende problemstilling har blitt belyst: Hvordan opplever profesjonelle kunstnere det å møte barn og unge med spesielle behov i et kunstformidlingsprosjekt? For å svare på problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ metode. Jeg ønsker å få vite om kunstnerne sine opplevelse av det å jobbe med barn og unge med spesielle behov. Dette er bakgrunn for at jeg har valgt en fenomenologisk tilnærming, og et semistrukturert intervju. I studien har jeg brukt data fra en refleksjonskonferanse, observasjoner og et dybdeintervju. I den teoretiske delen har jeg valgt å ta utgangspunkt i forskning og litteratur som er knyttet til barn og unge med spesielle behov, kunstformidling og DKS. Kort oppsummert viser mine funn at de profesjonelle kunstnerne opplever annerledeshet hos barn og unge med spesielle behov som en ressurs og prøver å ta denne ressursen i bruk i kunstformidlingsarbeid. De satser på barns medvirkning i prosjektet og legger til rette for at barn mestrer. Dette gjør kunstnerne ved å bruke samspillsmetodikk, strukturering og den dialogiske tilnærmingen. Kunstnerne legger vekt på en kunstnerisk fremfor en pedagogisk tilnærming, men er opptatt av det organisatoriske samarbeidet med skolene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKunst som utfordrer - En fenomenologisk intervjustudie av hvordan profesjonelle kunstnere opplever det å møte barn og unge med spesielle behov i et kunstformidlingsprosjektnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel