Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlakegg, Ole Jonny
dc.contributor.authorGuttormsen, Tonje
dc.date.accessioned2021-10-05T17:41:02Z
dc.date.available2021-10-05T17:41:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80598430:49846194
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787928
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractØkt digitalisering av byggebransjen blir ofte trukket frem som en viktig faktor for å få bukt med utfordringene knyttet til produktivitet, kostnadsoverskridelser, kompleksitet og fragmentering. I forskningen pekes det også på at nøkkelen til å løse disse utfordringene ligger i fasene før produksjon, altså i fasene for planlegging og prosjektering samt at det er i disse fasene nøkkelen til det å øke digitaliseringsgraden ligger. Formålet med oppgaven er å komme med et forslag til hvordan Christie & Opsahl kan bruke BIM til mengdeuttak til oppfølging av driftskalkylen, hva som må ligge til rette og hvilken nytte dette vil gi for bedriften da det erfaringsmessig har vist seg at oppfølging av driftskalkylen tidvis nedprioriteres grunnet hektiske prosjektoppstarter og mangel på tid. Dette er utført ved å besvare følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan foregår prosjekteringsprosessen i Christie & Opsahl i dag? 2. I hvilken grad benyttes BIM i Christie & Opsahl i dag? 3. Hva må ligge til rette for at mengdeuttak fra BIM skal benyttes til oppfølging av driftskalkylen i Christie & Opsahl? 4. Hvordan kan mengdeuttak fra BIM til oppfølging av driftskalkylen realiseres i Christie & Opsahl? 5. Hvilken nytte gir mengdeuttak fra BIM til oppfølging av driftskalkylen for Christie & Opsahl? For å besvare disse forskningsspørsmålene er det utført litteraturstudium, 7 semistrukturerte intervju, dokumentstudie, deltakende observasjon samt testing av to programvarer for mengdeuttak, henholdsvis ISY ByggOffice sin BIM-modul og Solibri Office. Resultatene fra disse forskningsmetodene viser at Christie & Opsahl, som i dag benytter BIM på et lavt nivå, vil kunne ha nytte av digitaliserte mengdeuttak dersom det eksisterer tillit til modellens kvalitet og innhold. Videre viser resultatene at bruken av BIM i liten grad er representert i Christie & Opsahl sine kvalitetssystemer samt at prosjekteringsprosessen i stor grad baserer seg på tradisjonell prosjektering og eldre kontraktsmodeller. For å tilrettelegge for økt bruk av BIM til oppfølging av driftskalkylen trekkes sammenheng mellom kalkylestruktur og informasjonsinnhold på objektnivå i BIM som en viktig faktor for å lykkes samt digital kompetanse, interne styringsdokumenter, tidlig involvering og valg av riktig programvare til formålet. For at Christie & Opsahl skal lykkes med økt bruk av BIM og redusere tiden brukt på mengdeuttak anbefales det å utarbeide en tydelig strategi og retningslinjer for BIM-bruk både innen prosjekteringsledelse, men også for organisasjonen for øvrig for å skape forankring blant de ansatte og for å sikre tydelige føringer. Videre konkluderes det med at nødvendig informasjon for å muliggjøre nøyaktige mengdeuttak til oppfølging av driftskalkylen bør foreligge i en intern BIM-manual som legges ved i kontrakten med de prosjekterende samt at denne bør gjennomgås så tidlig som mulig i prosjekteringsprosessen. Spesielt viktig for å lykkes med mengdeuttak til oppfølging av driftskalkylen er bruk av MMI, konsekvent navngiving og informasjon tilsvarende kalkylens mappestruktur og oppbygging på objektnivå i modellene. For å realisere mengdeuttak fra BIM til oppfølging av driftskalkylen foreslås det å bruke Solibri Office. Videre er det utarbeidet en ny revisjon av Christie & Opsahl sin interne BIM-manual med justeringer som tydeliggjør formålet med BIM-bruk, nødvendig informasjon og plassering av denne i tillegg til en intern prosessbeskrivelse for mengdeuttak til driftskalkulasjon.
dc.description.abstractIncreased digitalization of the construction industry is often highlighted as an important factor in overcoming the challenges associated with productivity, cost overruns, complexity and fragmentation. Research also shows that the key in solving these challenges lies in the phases before production, that is in the phases of planning and design. The key to increasing the degree of digitalization also lies in these phases. The purpose of this thesis is to suggest how Christie & Opsahl can use BIM for quantity takeoff to follow-up project’s production estimates, what must be in place and what benefits this provides for the company as experience has shown that follow-up of the production estimate is occasionally downgraded due to hectic projects starts and lack of time. This has been conducted by answering the following research questions: 1. How does the design process take place in Christie & Opsahl today? 2. To what extent is BIM being used in Christie & Opsahl today? 3. How to facilitate for quantity takeoff from BIM to follow-up the production estimates in Christie & Opsahl? 4. How can quantity takeoffs from BIM to follow-up the production estimates be realized in Christie & Opsahl? 5. What benefits does quantity takeoffs from BIM to follow-up the production estimates provide for Christie & Opsahl? To answer these research questions a literature study, 7 semi-structured interviews, a document study, participatory observation, and testing of two software for quantity takeoff, ISY ByggOffice’s BIM module and Solibri Office, were conducted. The results from these research methods shows that Christie & Opsahl, which currently uses BIM at a low level, will be able to benefit from digitized quantity takeoffs if there is confidence in the quality and content of the models. Furthermore, the results show that the use of BIM is poorly represented in the company’s quality system and that the design process to some extent is based on traditional design processes and older contract models. To facilitate increased use of BIM to follow-up the production estimate, the connection between the estimating structure and the information content at object level in BIM is drawn as an important factor for success as well as digital competence, internal management documents, early involvement and selection of appropriate software for the purpose. For Christie & Opsahl to succeed with increased use of BIM and reduce the time spent on quantity takeoff it is recommended to prepare a clear strategy along with guidelines for the use of BIM both within design management, but also for the organization in general to create anchoring amongst the employees and to ensure clear guidlines. Furthermore, it is concluded that the necessary information to enable accurate quantity takeoffs to follow-up the production estimates should be contained in an internal BIM manual which should be attached to the contract with the designers. This should be reviewed as early as possible in the design process. Particularly important for successful quantity takeoff from BIM to follow-up the production estimate is the use of MMI, consistent naming and information corresponding to the estimate’s folder structure at object level. It is proposed to use Solibri Office to realize quantity takeoffs from BIM for follow-up of the production estimate. Furthermore, a new revision of Christie & Opsahl's internal BIM manual has been prepared with adjustments that clarifies the purpose of BIM use, necessary information and its location in addition to an internal process description for quantity takeoffs for production estimates.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMengdeuttak i BIM - Effektivisering av kalkulasjonsprosessen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel