Kostnadsstyrt prosjektutvikling i statlige byggeprosjekter
Description
Full text not available
Abstract
Kostnadsutvikling i tidligfase utgjør en utfordring i statlige investeringsprosjekter. Dette problemet har i de senere år fått økt oppmerksomhet. Flere studier viser til at kostnadsøkninger i denne fasen er langt større enn i gjennomføringsfasen av prosjektene. I januar 2017 ble det innført tiltak for å øke kostnadskontrollen i tidligfase av statlige byggeprosjekter. Prinsippet om kostnadsstyrt prosjektutvikling med krav til opplegg for endringshåndtering i forprosjektfasen ble utarbeidet av Kommunal- og moderniserings-departementet. Statsbygg som styrer statlige byggeprosjekter på vegne av staten har implementert dette styringsprinsippet. Formålet med masteroppgaven er å studere hvordan kostnadsstyrt prosjektutvikling er tatt i bruk og møter utfordringer med kostnadsutglidning i tidligfase av statlige investeringsprosjekter. Dette kan oppnås ved å besvare følgende definerte forskningsspørsmål: 1) Hva forårsaker kostnadsutglidning i tidligfase av store statlige investeringsprosjekter? 2) Hva er kostnadsstyrt prosjektutvikling, og hvordan er dette ment å løse problemet nevnt i FS1 for statlige byggeprosjekter? 3) Hvilke erfaringer er knyttet til kostnadsstyrt prosjektutvikling i statlige byggeprosjekter? 4) Hvilke effekter har kostnadsstyrt prosjektutvikling for statlige byggeprosjekter?I denne masteroppgaven er det studert fem Statsbygg-prosjekter som alle er igangsatt etter at styringsprinsippet ble innført. Prosjektene som inngår i studien er Tromsø museum, Ocean Space Centre, Norges brannskole, Drammen tinghus og Blått bygg. I forbindelse med studien er 11 personer med erfaring fra kostnadsstyrt prosjektutvikling blitt intervjuet, med henholdsvis tilknytning til Statsbygg og Kommunal- og moderniserings-departementet. Det er utført en studie av dokumenter som omtaler styringsprinsippet og analyse av relevante dokumenter i de fem statlige byggeprosjektene. Innledningsvis er det blitt gjort en litteraturstudie for å besvare hva som forårsaker kostnadsutglidning i tidligfase av statlige investeringsprosjekter. Dette gjør at resultatene fra casestudiene kan ses i sammenheng med tidligere sentrale studier på fagfeltet. Med innføringen av styringsprinsippet blir tidligfasen etter konseptvalg delt i to faser. Prosjektavklaringsfasen gjelder frem til beslutning om oppstart forprosjekt, mens forprosjektfasen varer frem til investeringsbeslutning. Det er i forprosjektfasen kostnadsstyrt prosjektutvikling med krav til endringshåndtering gjelder. Denne studien viser at kun ett av de fem prosjektene som inngår i casestudien har hatt kostnadsøkning i forprosjektfasen. Sammenlignet med tidligere studier på kostnadsøkning i tidligfase av statlige byggeprosjekter i Norge er dette å betrakte som en forbedring. Det fremstår som at styringsprinsippet har en god effekt på kostnadskontrollen i prosjektene, ved at betydelige endringer identifiseres på et tidlig tidspunkt. For prosjektene er det flest endringer relatert til utvikling og detaljering i prosjektenes beregningsgrunnlag. Dette er det som i størst grad bidrar til kostnadsøkning i forprosjektene for de fem prosjektene. I tillegg har det blitt et økt kostnadsfokus for de involverte aktørene i prosjektene. Det fremkommer spesielt at styringsprinsippet har en god effekt på brukerhåndteringen i tidligfase av prosjektene. Innføringen av tiltaket ser ut til å fungere med sin tiltenkte hensikt om å øke kostnadskontrollen i tidligfase av statlige byggeprosjekter. Cost development at the front end poses a challenge in public investment projects. This problem has received increasing attention in recent years. Several studies indicate that cost increases in this phase are far greater than in the implementation phase of the projects. In January 2017, actions were introduced to increase cost control at the front end of public construction projects. The principle of cost-driven project development with requirements for arrangements for change management in the pre-project phase was prepared by the Ministry of Local Government and Modernisation. Statsbygg, which manages public construction projects on behalf of the state, has implemented this principle.The purpose of the master's thesis is to study how cost-driven project development has been implemented and meets challenges with cost escalations at the front end of public investment projects. This can be achieved by answering the following defined research questions: 1) What causes cost escalations at the front end of large public investment projects? 2) What is cost-driven project development, and how is this intended to solve the problem mentioned in RQ1 for public construction projects? 3) What experiences are related to cost-driven project development in public construction projects? 4) What effects has cost-driven project development for public construction projects?This master's thesis has studied five Statsbygg projects, all of which have been initiated since the principle was introduced. The projects included in the study are Tromsø museum, Ocean Space Center, Norges brannskole, Drammen tinghus and Blått bygg. 11 people with experience from cost-driven project development have been interviewed, with affiliation to Statsbygg and the Ministry of Local Government and Modernisation, respectively. An analysis has been carried out of documents that discuss the management principle and relevant documents in the five public construction projects. Initially, a literature study has been done to answer what causes cost escalations at the front end. The results from the case study of the projects can be seen in connection with previous key studies in the field.With the introduction of the management principle, the front end phase after concept selection is divided into two phases. The project clarification phase applies until the decision on the start of the pre-project, while the pre-project phase lasts until the investment decision. In the pre-project phase, cost-driven project development with requirements for change management applies. This study shows that only one of the five projects included in the case study has had a cost increase in the pre-project phase. Compared with previous studies on cost increases at the front end of public construction projects in Norway, this is to be regarded as an improvement. It appears that the management principle has a good effect on the cost control in the projects, in that significant changes are identified at an early stage. For the projects, most changes are related to development and detailing in the calculation basis. This is what contributes most to the cost increase in the pre-projects for the five projects. In addition, there has been an increased focus on costs for the actors involved in the projects. It appears in particular that the management principle has a good effect on user management at the front end of the projects. The introduction of principle seems to work with its intended intention to increase cost control at the front end of public construction projects.